مطالعه تطبیقی کنش‌های اجتماعی ماکس وبر و ویژگی‌های کنش کارآفرینانه

نوع مقاله : توصیفی تحلیلی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه مطالعات علم و فناوری، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش: این مقاله به مقایسه کنش کارآفرینانه با چهار نوع کنش اجتماعی و کنش اقتصادی از دیدگاه ماکس وبر[1] پرداخته است. در این راستا، ابتدا ویژگی‌های کنش‌های اجتماعی شامل کنش عقلانی معطوف به هدف، عقلانی معطوف به ارزش، عاطفی و سنتی بررسی شد و سپس تفاوت‌ها و شباهت‌های این کنش‌ها با کنش کارآفرینانه مورد تحلیل قرار گرفت.
روش پژوهش: این تحقیق به روش تحلیلی-توصیفی انجام شده و داده‌ها از طریق بررسی و تحلیل ادبیات و مستندات موجود در حوزه کنش‌های اجتماعی وبر جمع‌آوری شده‌اند.
یافته‌ها: پیافته های ژوهش نشان داد که کنش کارآفرینانه از جنبه عقلانی و هدفمند شباهت‌هایی با کنش‌های عقلانی معطوف به هدف و اقتصادی دارد، اما از جنبه‌های عاطفی و سنتی تفاوت‌های چشمگیری را نشان می‌دهد. نتایج پژوهش نشان دادهاست که در مقایسه با کنش عقلانی معطوف به هدف، کنش کارآفرینانه به محیط‌های نامطمئن و تغییرات اجتماعی توجه بیشتری دارد و به فرآیند تکراری متکی نیست. در مقایسه با کنش عقلانی معطوف به ارزش، کنش کارآفرینانه هدف‌های متعدد را انتخاب کرده و پیامدهای آن‌ها را با توجه به نیازهای بازار و مشتریان ارزیابی می‌کند. همچنین، در مقایسه با کنش عاطفی، کنش کارآفرینانه به ارزیابی منطقی و اطلاعاتی وابسته است و برخلاف کنش سنتی که مبتنی بر عادات است، بر نوآوری و خلاقیت تأکید دارد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته ها می توان نتیجه گرفت کنش کارآفرینانه با ویژگی‌های عقلانی و هدفمند به برخی از انواع کنش‌های وبر شباهت دارد، اگرچه تفاوت‌های قابل توجهی با سایر انواع کنش‌ها، به ویژه کنش‌های عاطفی و سنتی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Comparative Study of Max Weber's Social Actions and the Characteristics of Entrepreneurial Action

نویسندگان [English]

  • zeinab mohammadi 1
  • farhad bayani 2
1 PhD Candidate in Entrepreneurship, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Science and Technology Studies, Institute for Cultural, Social and Civilizational Studies, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: This article, compares entrepreneurial action with four types of social and economic actions from Max Weber's perspective. In this context, the characteristics of social actions, including goal-oriented rational action, value-oriented rational action, emotional action, and traditional action, were first examined, and then the similarities and differences between these actions and entrepreneurial action were analyzed.
Methodology: The research was conducted using an analytical-descriptive method, and data were collected through the review and analysis of existing literature and documents related to Weber’s social actions.
Results: The research found that entrepreneurial action shares rational and goal-oriented characteristics with both goal-oriented rational action and economic action; however, it shows significant differences in emotional and traditional aspects. The findings of the research revealed that, compared to goal-oriented rational action, entrepreneurial action pays more attention to uncertain environments and social changes, and does not rely on a repetitive process. In comparison with value-oriented rational action, entrepreneurial action selects multiple goals and evaluates their consequences according to market and customer needs. Moreover, in comparison with emotional action, entrepreneurial action depends on logical and informational evaluation, and unlike traditional action, which is based on habits, it emphasizes innovation and creativity.
Conclusions: The conclusion of this article shows that entrepreneurial action, with its rational and goal-oriented characteristics, resembles some of Weber's types of actions, but at the same time, it has notable differences from other types of actions, especially emotional and traditional actions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Types of action
  • Max Weber's social action
  • economic action
  • entrepreneurial action