ارزیابی عوامل اجتماعی مؤثر بر پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک در شهرستان تبریز از دیدگاه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری تخصصی رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تبریز

2 دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

3 استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک در بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شهرستان تبریز انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری را دو گروه تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان تشکیل می‌دهد. جامعه تولیدکنندگان در سطح شهرستان 28 نفر می‌باشد. با توجه به محدود بودن تعداد آنها از تمام شماری استفاده گردید. در جامعه مصرف‌کنندگان، حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید، ولی برای دستیابی به نتایج بهتر 391 پرسشنامه تکمیل شد. جهت تحلیل موضوع از مدل‌سازی معادلات ساختار و نرم افزار spss بهره گرفته شد. بررسی یافته‌ها نشان می‌دهد، بیشترین بار عاملی برای معرف‌های حمل و نقل و توزیع مناسب محصولات با بار عاملی 800/0و برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها با بار عاملی 733/0 برآورد گردیده است. بیشترین مقدار t با 159/9 در مدل ساختاری بین متغیرها مربوط رسانه‌های جمعی و ساختار سیاسی و تصمیم گیری می‌باشد. مقادیر بدست آمده t، میانگین و کرانه بالا و پایین عوامل مؤثر بر پذیرش کشاورزی ارگانیک از دیدگاه تولیدکنندگان، مقادیری بالاتر از استاندارد تعیین شده داشتند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد، رسانه‌های جمعی در رتبه اول و هنجارهای اخلاقی در رتبه پنجم قرار دارند. مقایسه و بررسی دیدگاه دو گروه تولیدکننده و مصرف‌کننده، بیانگر این است که در هر دو گروه، شاخص‌های بعد اجتماعی، در پذیرش کشاورزی ارگانیک تأثیر داشته است. عواملی مانند رسانه‌های جمعی، دسترسی به منابع و اطلاع‌رسانی و آموزش، از عمده عواملی بودند که پذیرش کشاورزی ارگانیک را در بین هر دو گروه مورد مطالعه تحت تأثیر قرار داده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of social factors affecting the acceptance of organic agriculture products in Tabriz County from the point of view of producers and consumers

نویسندگان [English]

  • Soheyla Bakhtar 1
  • Mohsen Aghayari Hir 2
  • Hossein Asgharpur 3
1 Ph.D. Graduated in Department of Geography & Rural Planning, Faculty of Planning and Environmental Science, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Associate Professor, Department of Geography and Rural Planning, University of Tabriz, Tabriz, Iran
3 Professor (full) in Department of Economic Science, Faculty of economics and management, university of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the social factors affecting the acceptance of organic agricultural products among the producers and consumers of Tabriz County. This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical based on nature. The population consists of two groups of producers and consumers. The community of producers in the county is 28 persons. Due to their limited number, all of them were studied. In the consumer community, the sample size was estimated to be 384 person, but to achieve better results, 391 questionnaires were completed. Structural equation modeling were used to analyze the data. The findings shows that the highest factor load was estimated for the appropriate transportation and distribution of products with a factor load of 0.800 and the holding of conferences and exhibitions with a factor load of 0.733. The highest value of T with 9.159 in the structural model between variables is related to mass media and political structure and decision-making. The obtained values of T, the average and the upper and lower limits of the factors affecting the acceptance of organic agriculture from the point of view of producers were higher than the standard value. The results of Friedman's test showed that mass media are in the first place and moral norms are in the fifth place. Comparing and examining the views of two groups of producers and consumers, shows that in both groups, the indicators of the social dimension had an effect on the adoption of organic agriculture. Factors such as mass media, access to resources and information and education were among the main factors that have influenced the acceptance of organic agriculture products among both studied groups.

کلیدواژه‌ها [English]

  • adoption of organic agriculture products
  • social factors
  • producers and consumers
  • structural equation modelling. Tabriz County
آرپناهی، ساناز؛ نوری‌پور، مهدی. (1393)، بررسی دیدگاه نظام اطلاعات کشاورزی نسبت به محصولات ارگانیک، مورد مطالعه: بخش مرکزی شهرستان بویر احمد، فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی، سال سوم، شماره اول، صص 73-55. http://serd.khu.ac.ir/article-1-1952-fa.html
آقایاری هیر، محسن؛ اصغرپور، حسین؛ باختر، سهیلا (1402)، شناسایی پیشران‌های تأثیرگذار بر برندسازی کشاورزی سالم و ارگانیک در شهرستان تبریز، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، پذیرفته شده انتشار آنلاین، تاریخ 28 مرداد 1402. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2023.351167.669191
ایمانی، بهرام؛ باختر، سهیلا؛ جعفری، سعید. (1396)، تحلیل دیدگاه جوامع روستایی در رابطه با عوامل بازدارنده و پیش‌برنده کشاورزی  ارگانیک، مورد مطالعه: روستاهای بخش مرکزی شهرستان اردبیل، فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی، سال چهارم، شماره دوم، صص 264-247. https://doi.org/10.22048/rdsj.2017.80778.1643
باباجانی، آرزو؛ شعبانعلی فمی، حسین؛ اسدی، علی؛ رضا‌پناه، محمدرضا. (1394)، تبیین ابزارهای سیاستی پیشران توسعه کشاورزی ارگانیک در ایران، فصلنامه اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، سال 46، شماره دوم، صص 276-267. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2015.54891
بوذرجمهری، خدیجه؛ جهانتیغ، حسنعلی؛ معصومی جشنی، مهدی. (1397)، واکاوی محدودیت‌های بازاریابی محصولات ارگانیک روستایی، مطالعه موردی: روستاهای حاشیه دریاچه هامون، سیستان، فصلنامه برنامه‌ریزی و آمایش فضا، سال 22، شماره چهارم، صص 110-83. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-20814-fa.html
پورجاوید، سهیلا؛ غنیان، منصور(1398)، واکاوی عوامل مؤثر بر نگرش کشاورزان نسبت به کشاورزی ارگانیک، مورد مطالعه: شهرستان اسلام آباد غرب، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 52، شماره دوم، صص381-367. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2019.216520.668321
پیرملک، فاطمه؛ کرباسی، علیرضا؛ قربانی، محمد؛ رستگاری‌پور، فاطمه(1396)، تدوین راهبردهای مدیریت تولید، فرآوری و بازاریابی زعفران، مطالعه موردی: استان خراسان رضوی، تحقیقات اقتصاد کشاورزی، جلد نهم، شماره سوم، صص 228-207. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20086407.1396.9.35.11.0
جمشیدی، امید؛ حاجی میررحیمی، سید داود. (1395)، بررسی عوامل مؤثر بر نگرش گلخانه‌داران به کشاورزی پایدار در استان البرز، فصلنامه راهبردهای توسعه روستایی، سال سوم، شماره دوم، صص 285-267. https://doi.org/10.22048/rdsj.2016.38658
خسروی پور، بهمن؛ خسروی پور، الهام. (1400). چالش‌های تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقات کشاورزی، فصلنامه جغرافیا و روابط انسانی، دوره چهارم، شماره دوم، صص 57-44. https://doi.org/10.22034/gahr.2021.292860.1574
خضری، مجید؛ نوری، مجید؛ فلسفی، پیمان. (1394)، طراحی الگوی مشارکت بخش‌های دولتی، خصوصی، بهره‌وران و تشکل‌ها جهت تحقق توسعه پایدار کشاورزی، مطالعه موردی: بخش مرکزی شهرستان بویر احمد، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی روستایی، سال چهارم، شماره چهار، صص 146-127. http://jrrp.um.ac.ir/index.php/RRP/article/view/44147
خیرالهی، هادی؛ عالی، صمد؛ تقی‌زاده، هوشنگ. (1400)، طراحی مدل ارتقاء نگرش مشتریان محصولات غذایی ارگانیک در ایران، فصلنامه مطالعات رفتار مصرف‌کننده، دوره هشتم، شماره دوم، صص 199-176. https://doi.org/10.34785/J018.2021.828
خیرالهی، هادی؛ عالی، صمد؛ تقی‌زاده، هوشنگ. (1400)، طراحی مدل ارتقاء نگرش مشتریان محصولات غذایی ارگانیک در ایران، فصلنامه مطالعات رفتار مصرف کننده، سال هشتم، شماره دوم، صص 199-176. https://doi.org/10.34785/J018.2021.828
دل‌انگیزان، سهراب؛ پاپ‌زن، عبدالحمید؛ آرمند، شیرین. (1400)، طراحی و تدوین مدل تجاری‌سازی محصولات ارگانیک بر اساس تئوری بنیادی، مطالعه موردی: استان کرمانشاه، فصلنامه کارافن، سال 18، شماره چهارم، صص 48-33. https://doi.org/10.48301/kssa.2021.271211.1375
راحلی، حسین؛ صندوقی، عطیه. (1397)، بررسی تأثیر کیفیت زندگی مصرف کنندگان بر قصد خرید خیار ارگانیک در شهر تبریز، فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، سال 49، شماره دوم، صص 291-279. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2017.234588.668437
رجبی، آمنه؛ شعبانعلی فمی، حسین؛ پورآتشی، مهتاب. (1392)، بررسی مؤلفه‌های پذیرش محصولات ارگانیک از دیدگاه مصرف‌کنندگان، مورد مطالعه: شهرستان کرج، فصلنامه علوم و صنایع غذایی، سال 10، شماره 38، صص42-33. http://fsct.modares.ac.ir/article-7-6282-fa.html
رضوی، سیدحسن؛ پورطاهری، مهدی؛ رکن الدین افتخاری، عبدالرضا. (1394)، ارزیابی جایگاه توسعه کشاورزی ارگانیک در مناطق روستایی ایران، مطالعه موردی: تولید کنندگان محصولات ارگانیک گواهی شده و در حال گذر، فصلنامه پژوهش‌های روستایی، سال ششم، شماره یک، صص 45-27. https://doi.org/10.22059/jrur.2015.54230
رفعت‌پور، شهناز و صوفی، عبدالعلی و مهربان، احمد و خمر، مهلا. ( 1392)، اهمیت گسترش کشاورزی ارگانیک بعنوان راهکاری در جهت رسیدن به توسعه پایدار، همایش ملی علوم و فنون کشاورزی، ملایر. https://civilica.com/doc/260334
زندی نسب، مصطفی؛ جعفری، محمدباقر؛ فرمانی، مهدی (1399)، تبیین پیشایندهای قصد خرید محصولات کشاورزی ارگانیک با تمرکز بر نقش تصویر فروشگاهی، مورد مطالعه: فروشگاه بیونشان، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره 2-51، شماره سوم، صص 530-516. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2020.282306.668762
زندی‌نسب، مصطفی؛ غفاری، محمد؛ خادم شاهزاده طاهر، فاطمه. (1398)، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت در محصولات ارگانیک کشاورزی از دیدگاه مصرف‌کنندگان، فصلنامه اقتصاد و توسعه کشاورزی، سال 33، شماره چهارم، صص 376-363. https://doi.org/10.22067/jead2.v33i4.80696
شرقی، طاهره؛ رضایی احمد آبادی، مجتبی. (1402). تبیین رفتار تولید ارگانیک در میان پسته‌کاران بخش مرکزی شهرستان اردکان یزد، فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره دوم، شماره دوم، صص 519-541. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2023.346041.669162
صافی سیس، یحیی؛ جودی، میلاد؛ اسماعیلی، نجیمه. (1399). تحلیل تأثیر نظام ترویج و آموزش کشاورزی بر توسعه کشاورزی ارگانیک در تعاونی‌های کشاورزی شبستر، فصلنامه تعاون و کشاورزی، سال نهم، شماره 36، صص 70-35. https://www.magiran.com/p2251417
صافی سیس، یحیی؛ رضوانفر، احمد. (1399)، شناسایی دیدگاه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در زمینه عوامل مؤثر بر الزام‌های آموزشی توسعه کشاورزی ارگانیک، مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی، فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، سال نهم، شماره دوم، صص 62-43. https://doi.org/10.30473/ee.2021.7536
صندوقی، عطیه؛ راحلی، حسین؛ یادآور، حسین. (1400). الگوسازی فرآیند توسعه بازار محصولات کشاورزی ارگانیک در ایران با رویکرد ساختاری تفسیری، فصلنامه تحقیقات اقتصاد کشاورزی، دوره 13، شماره اول، صص 120-89. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20086407.1400.13.1.5.4
طهماسبی، مهدی؛ مظفری، افسانه. (1400). تأثیر رسانه‌های جمعی بر توسعه کشاورزی، فصلنامه پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، سال سوم، شماره 29، صص 9-1. https://joisas.ir/fa/showart-bc14fffab2c2f7d3fc225fd7d838e0e7
عسکری بزایه، فاطمه؛ اللهیاری، محمدصادق؛ کشاورز شال، فتح‌اله؛ آرمند، مریم (1401)، سطح آگاهی شالیکاران شهرستان لنگرود در زمینه کشاورزی ارگانیک، پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، سال 14، شماره اول، صص 47-35. https://journals.srbiau.ac.ir/article_17785.html
فاطمی، مهسا؛ منفرد، نوذر؛ رضایی مقدم، کورش؛ بادزبان، فاطمه. (1400). عوامل مؤثر بر ترویج و توسعه فعالیت‌های کشاورزی ارگانیک، فصلنامه علمی کارافن، دوره 18، شماره جهارم، صص 32-13. https://doi.org/10.48301/kssa.2021.129161
قربانی، محمد؛ توحیدی، امیرحسین؛ علیزاده، پریسا. (1398)، رتبه‌بندی و بررسی عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرف‌کنندگان برای خرید محصولات ارگانیک در شهر مشهد، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، دوره 33، شماره سوم، صص 250-239. https://doi.org/10.22067/jead2.v33i3.73853
قربانی، محمد؛ توحیدی، امیرحسین؛ علیزاده، پریسا. (1398)، رتبه‌بندی و بررسی عوامل مؤثر بر ترجیحات مصرف‌کنندگان برای خرید مصولات ارگانیک در شهر مشهد، فصلنامه اقتصاد و توسعه کشاورزی، سال 33، شماره سوم، صص 250-239. https://doi.org/10.22067/jead2.v33i3.73853
قلی‌پور گنجگاه، مهدی؛ غلامشاهی، علیرضا؛ خموشی، فخرالدین. (1401)، تحلیل و بررسی وضعیت کشاورزی ارگانیک ایران در مقایسه با وضعیت جهانی، ششمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی در علوم و مهندسی، آخن- آلمان، برگزار کننده: انجمن مهندسی و تکنولوژی لندن.
کوهستانی، کیمیا؛ عبدالهی، وحیده؛ خشنودی­فر، زهرا. (1393)، تحلیل مؤلفه­های تأثیرگذار بر توسعه کشاورزی ارگانیک در استان سیستان و بلوچستان از دیدگاه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، فصلنامه ترویج و آموزش کشاورزی، سال هفتم، شماره سوم، صص29-41. https://journals.srbiau.ac.ir/article_6337.html
لوایی آدریانی، رسول؛ شعبانعلی فمی، حسین؛ شریفیان، فرشید؛ فتح‌الهی، سعدی؛ امیری، علی. (1395)، الگویی از عوامل محدودکننده مصرف محصولات ارگانیک از دیدگاه متخصصان کشاورزی در شهرستان کرج: یک نظریه داده بنیان، فصلنامه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، سال 47، شماره سوم، صص 656-647. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2016.60236
محمدزاده نصیرزاده، مهناز؛ شعبانعلی فمی، حسین؛ مطیعی، ناصر؛ سنجابی، محمدرضا (1398)، شناسایی پتانسیل‌ها و الزامات تولید شیر ارگانیک در نواحی روستایی و عشایر از دیدگاه کارشناسان بخش دامپروری استان اردبیل، پژوهش‌های روستایی، دوره 10، شماره چهارم، صص 713-698. https://doi.org/10.22059/jrur.2019.275421.1328
مقیسه، سعید(1390)، بررسی وضعیت کشاورزی ارگانیک در ایران، مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی، ص5.
ملکی، مرتضی؛ باقری، هوشمند؛ محمدی، فاطمه؛ عین علی، محسن. (1399). واکاوی نقش عوامل جمعیت‌شناختی و روان‌شناختی بر نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به مصرف محصولات کشاورزی ارگانیک در شهر ارومیه، فصلنامه پژوهش‌های ترویج و آموزش کشاورزی، سال 13، شماره دوم، صص 80-70. https://civilica.com/doc/1616894
میرلو، سهراب؛ راحلی، حسین؛ کاظمیه، فاطمه.(1400). تحلیل مشکلات کشاورزی ارگانیک از دیدگاه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، دانش کشاورزی و تولید پایدار، جلد 31، شماره سوم، 327-313. https://doi.org/10.22034/saps.2021.41906.2551
نعیمی، امیر؛ نجفلو، پریسا؛ سبحانی، سیدمحمدجواد. (1394). نقش آموزش، ترویج و اطلاع رسانی در توسعه فناوری زیستی کشاورزی از دیدگاه متخصصان، فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 33، صص 110-97. https://doi.org/10.22092/jaear.2015.105841
ویسی، هادی؛ قربانی، شیوا؛ عسکری‌فرد، شهروز؛ لیاقتی، هومان؛ فلسفی، پیمان. (1396)، ارزیابی وضعیت سواد کشاورزی پایدار کارشناسان کشاورزی، مطالعه موردی: استان‌های تهران و البرز، فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، سال پنجم، شماره سوم، صص 38-23. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23223057.1396.5.3.2.5
یادآور، حسین؛ پاکروح، پریسا. (1401)، تعیین عوامل مؤثر بر قصد و رفتار مصرفی محصولات ارگانیک بر مبنای مدل بزنف، مطالعه موردی: دانشجویان کشاورزی دانشگاه تبریز، فصلنامه دانش کشاورزی و تولید پایدار، سال 32، شماره سوم، صص 367-353. https://doi.org/10.22034/saps.2021.46744.2698
Acemoglu, D., Johnson, S., Robinson, J. A. (2005). Institutions as a fundamental cause of long-run growth, Journal of Handbook of Economic Growth, 1, 385–472. https://doi.org/10.1016/S1574-0684(05)01006-3
Ajzen, I. (2002). From intentions to actions: A theory of planned behavior, Journal of Springer Berlin Heidelberg, 2: 11-39. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-642-69746-3_2
Aker, J. (2006). Dimensions of brand personality, Journal of Marketing Research, 15: 47-56. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.945432
Altenbuchner, Ch., Vogel, S., Larcher, M. (2017). Effects of organic farming on the empowerment of women: A case study on the perception of female farmers in Odisha, India, Journal of Women's Studies International Forum, 64: 28–33. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2017.09.001
Aryal, K.P., Chaudhary P., Pandit S., Sharma G. (2009). Consumers willingness to pay for organic products: A case from Kathmandu valley, Journal of Agriculture and Environment, 10: 12-22. http://dx.doi.org/10.3126/aej.v10i0.2126
Azzurra, A., Riccardo, V. (2016). Organic farming and sustainability in food choices: an analysis of consumer preference in Southern Italy, Journal of Agriculture and Agricultural Science Procedia, 8:193 – 200. http://dx.doi.org/10.1016/j.aaspro.2016.02.093
Bhattarai, K. (2019). Consumers willingness to pay for organic vegetables: Empirical evidence from Nepal, Journal of Economics and Sociology, 12(3):132-146. http://dx.doi.org/10.14254/2071-789X.2019/12-3/9
Bottazzi, p., Mbosse Seck, s., Niang, m., Moser, s. (2023). Beyond motivations: A framework unraveling the systemic barriers to organic farming adoption in northern Senegal, Journal of Rural Studies, 104, 103158.  https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2023.103158
Cantarella G.E., and de Luca S. (2005). Multilayer feedforward networks for transportation mode choice analysis: Ananalysis and a comparison with random utility models, Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 13(2): 121-155. https://doi.org/10.1016/j.trc.2005.04.002
Cohen, j. (2013). Statistical power analysis for the behavioral sciences, academic press.
Culas, R. J., Anwar, m. t., Maraseni, t. n. (2025). A framework for evaluating benefits of organic fertilizer use in agriculture, Journal of Agriculture and Food Research, 19, 101576. https://doi.org/10.1016/j.jafr.2024.101576
Dubey, P.K., Singh, A., Merah, O., Abhilash, P.C.) 2022(. Managing agroecosystems for food and nutrition security, Editorial. Curr. Res. Environ. Sustain. 4, 100127. https://doi.org/10.1016/j.crsust.2022.100127
Escribano, M., Gaspar, P., Mesias, F. J. (2020). Creating market opportunities in rural areas through the development of a brand that conveys sustainable and environmental values, Journal of Rural Studies, 75: 206-215. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2020.02.002
FIBL/IFOAM yearbook. (2016). the world of organic agriculture, Statistics and Emerging trend. Research Institute of Organic Agriculture FiBL. IFOAM- Organic International. Switzerland. Retrieved from: http://www. Fibl.org.
Flora, P. (2015). Organic Farming Education in Azerbaijan, Present and Future, Journal of Social and Behavioral Sciences, 197: 2407 – 2410. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.302
Fornell, c., larcker, d. f. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, Journal of marketing research, 18(1): 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
Gamage, A., Gangahagedara, R., Gamage, j., Jayasinghe, n., Kodikara, N., Suraweera, P., Merah, O. (2023), Role of organic farming for achieving sustainability in agriculture, Journal of Farming System, 1, 100005. https://doi.org/10.1016/j.farsys.2023.100005
Hair, j. f., hult, g. t. m., ringle, c., sarstedt, m. (2016). A primer on partial leas squares structural equation modeling (PLS-SEM), sage publications. https://doi.org/10.1007/s44177-021-00001-1
Kai, S. B., Chen, O. B., Chuan, C. S. (2013). Determinants of Willingness to Pay of Organic, Middle-East Journal of Scientific Research, 14 (9):1171-1179. http://dx.doi.org/10.5829/idosi.mejsr.2013.14.9.1959
Kujala, S.,  Hakala, O., Viitaharju, L. (2022). Factors affecting the regional distribution of organic farming, Journal of Rural Studies, 92: 226–236. http://dx.doi.org/10.1016/j.jrurstud.2022.04.001
Lee, M., Gambiza, J. (2022). The adoption of conservation agriculture by smallholder farmers in southern Africa: a scoping review of barriers and enablers. Journal of Rural Studies, 92: 214–225. http://dx.doi.org/10.1016/j.jrurstud.2022.03.031

Luna, J. K., Hernandez , B. Ch.,  Sawadogo, A. (2021), The paradoxes of purity in organic agriculture in Burkina Faso, Journal of Geoforum, 127: 46-56. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2021.09.014.

Michelsen, J. (2009). The Europeanization of organic agriculture and conflicts over agricultural policy, Journal of Food Policy, 34: 252–257. http://dx.doi.org/10.1016/j.foodpol.2009.03.004
Migliorini, P., Wezel, A. (2017). Converging and diverging principles and practices of organic agriculture regulations and agroecology. A review, Journal of Agronomy for Sustainable Development, 37 (6): 62-80. https://doi.org/10.1007/s13593-017-0472-4
Pandey, D., Kakkar, A., Farhan, M., Ahmad Khan, T. (2019). Factors influencing organic foods purchase intention of Indian customers, Journal of Organic Agriculture, 2(8):18-41. https://link.springer.com/article/10.1007/s13165-018-0240-z
Pekdemir, C. (2018). On the regulatory potential of regional organic standards: Towards harmonization, equivalence, and trade? Journal of Global Environ Change, 50, pp 289–302. http://dx.doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2018.04.010
Pham, H.-G., Chuah, S.-H., Feeny, S. (2021). Factors affecting the adoption of sustainable agricultural practices: Findings from panel data for Vietnam, Journal of Ecological Economics, 184, 107000. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2021.107000
Pu, X., Xu, Z., Huang, R. (2020). Entry mode selection and its impact on the competition between organic and conventional agricultural products, Journal of Cleaner Production, 274: 1-20. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.122716
Rusly, N.S., Amina, L., & Zainol, Z.A. (2011). The need for Biosafety education in Malaysia, Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3379–3383. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.04.304
Sajadian, M., Khoshbakht, K., Liaghati, H., Veisi, H., Mahdavi Damghani, A. (2017). Developing and quantifying indicators of organic farming using analytic hierarchy process, Journal of Ecological Indicators, 83: 103-111. https://doi.org/10.1016/j.ecolind.2017.07.047
Smith, D. C. (1992). Brand extensions and advertising Efficiency:what Can and Cannot Be expected, Journal of Advertising Research, 32: 11-20. https://link.springer.com/article/10.1177/0092070304269753
Stolze, M., Lampkin, N. (2009). Policy for organic farming: Rationale and concepts, Journal of Food Policy, 34: 237–244. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2009.03.005

Tao, zh., & Chao, j. (2024). The impact of a blockchain-based food traceability system on the online purchase intention of organic agricultural products, Journal of Innovative Food Science & Emerging Technologies, 92, 103598. https://doi.org/10.1016/j.ifset.2024.103598

Thakur, N., Kaur, S., Kaur, T., Tomar, P., Devi, R., Thakur, S., Tyagi, N., Thakur, R., Mehta, D. K., Yadav, A. N. (2022). Organic agriculture for agro-environmental sustainability, Journal of Trends of Applied Microbiology for Sustainable Economy, 25: 699-735. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-91595-3.00018-5
Vaske, J. J., Landon, A. C., & Miller, C. A., 2020. Normative influences on farmers’ intentions to practice conservation without compensation. Journal of Environmental Management, 66, 191-201. https://doi.org/10.1007/s00267-020-01306-4
Yanakittkul, P., Aungvaravong, Ch. (2020). A model of farmers intentions towards organic farming: A case study on rice farming in Thailand, Journal of Heliyon, 6 : 1-9. http://dx.doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e03039
Yazdanpanah, M., Hasheminezhd, A. (2015). Comparison on Predicting Power of the Theory of Planned Behavior and Health Beliefs Model in Assessing Studentsi Intention toward use of Organic Foods, Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research. 46 (4): 811- 825. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2016.58035