مسئله اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه مطالعات تطبیقی در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی اموزش عالی

3 دکتری جامعه شناسی و پژوهشگر اجتماعی، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده

اعتماد اجتماعی از عناصر مهم سرمایه اجتماعی و از پیش نیازهای اساسی توسعه و حرکت به سوی مدرنیته است. نهاد دانشگاه بمثابه نهاد توسعه گرا و دموکراتیک میتواند جهت دهنده سیر پیشرفت و تحول جامعه باشد و نگرش ها و ارزش های هر یک از ارکان آن به ویژه دانشجویان که هم از لحاظ پویایی و هم از لحاظ تعداد نسبت به دو رکن دیگر نهاد دانشگاه یعنی اساتید و یاوران علمی اغلب جوانتر و پویاتر و به تعداد بیشترند؛ اهمیت قابل توجهی پیدا میکند. به دلیل همین اهمیت؛ در تحقیق حاضر به سنجش اعتماد اجتماعی و آزمون رابطه آن با سرمایه جمعی و دسترسی و پاسخگویی نهادی بر اساس نظریه زتومکا در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور با روش پیمایش در جامعه آماری 12000 نفری (دانشگاه پیام تور مرکز غرب) و با حجم نمونه 372 نفر پرداخته ایم. یافته های تحقیق رابطه بین متغیرهای عاملیتی (سرمایه جمعی) و ساختاری (ارزیابی دسترسی و پاسخگویی نهادی) با اعتماد اجتماعی که منطبق با نظریه رتومکا است؛ را اثبات می کنند. یافته قابل تأمل تحقیق سطح پائین اعتماد اجتماعی دانشجویان است به طوریکه 1/97 درصد دانشجویان اعتماد اجتماعی متوسط رو به پائین و تنها 9/2 درصد دانشجویان از اعتماد اجتماعی بالایی برخوردارند که به نظر میرسد از جو اجتماعی پرتنش و بحران زده کشور تأثیر میپذیرد. با توجه به مسائل ناشی از روند رو به گسترش کاهش اعتماد اجتماعی، جای نگرانی است که دستگاههای سیاستگذار در دهه های اخیر توجه برنامه ریزی شده و عملیاتی چندانی به این مهم نشان‌ نداده اند. بیم آن می رود که بحران های اجتماعی گریبانگر جامعه از سویی و فساد اداری دهشتناک جاری در نظام اجتماعی و مدیریتی کشور به نهادینه‌سازی بی‌اعتمادی و فاصله‌گیری هر چه بیشتر از الزامات زندگی مدرن و به سخن دیگر توسعه‌گریزی دانشجویان که در واقع حاملان اصلی توسعه باید باشند، منجر شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The issue of social trust among students (Case study: students of Payame Noor University -Tehran)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Javad Zahedi Mazandarani 1
  • Seyed Hadi Marjaei 2
  • Parvin Alipoor 3
1 Professor, Department of Social Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Comparative Studies in Higher Education, Institute for Research and Planning in Higher Education (IRPHE)
3 Social Researcher, Institute of Social Studies and Research, University of Tehran
چکیده [English]

Social trust is one of the important elements of social capital and one of the basic prerequisites for development and moving towards modernity. Social trust reduces many social costs and increases social cohesion, and underpins the public sphere and civil society. Trust is necessary for the formation of ties and the creation of cooperation and social participation and cooperation, and it is only by relying on trust that we are able to solve problems and fulfill social obligations despite differences. The university institution as a developmental and democratic institution can guide the progress and development of society and the attitudes and values of each of its pillars, especially students, both in terms of dynamics and number of other elements of the university institution. That is, faculty and staff are often younger, more dynamic, and more numerous; It is of considerable importance.

The variable of access to institutions has the greatest impact on the variable of social trust and the variables of religiosity, having a healthy family, students' assessment of the response rate of institutions and the rate of access to institutions have about 46% of the change in social trust. The research findings are low level of students' social trust, so that 97.1% of students have moderate to low social trust and only 2.9% of students have high social trust, which seems to be affected by the tense and crisis atmosphere. It is social. Confirm country. Therefore, it can be said that the useful and developmental results of university education depend on the social and political context of each society. Given the growing trend of declining social trust, it is a matter of concern that policymakers have not paid much attention to this issue in recent decades. It is believed that the social crises plaguing the society on the one

کلیدواژه‌ها [English]

  • students
  • collective capital
  • institutional access
  • institutional accountability
  • social trust
اینگلهارت، رونالد (1373)، تحول فرهنگی در جامعة پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: انتشارات کویر
خلیلی­اردکانی، محمدعلی؛ بهاره، آروین و فرزاد توسلی، فرشته (1396)، «اعتماد اجتماعی و عوامل مرتبط با آن (مطالعه پیمایشی جوانان شهر مشهد)»، فصلنامه علوم اجتماعی، 76: 111-144.
روثستاین، بو (1401)، دام‌های اجتماعی و مسئله اعتماد، مترجمان: لادن رهبری، محمود شارع‌پور، محمد فاضلی و سجاد فتاحی، تهران: نشر آگاه
زاهدی مازندرانی، محمد جواد؛ شیانی، ملیحه و علی­پور، پروین (1393)، «تأثیرگذاری هنجارهای مشارکتی بر رفاه اجتماعی»، رفاه اجتماعی، 52: 33-64.
زتومکا، پیوتر (1384)، اعتماد یک نظریه جامعه­شناختی، ترجمه فاطمه گلابی، تبریز: ناشر مترجم.
سردارنیا، خلیل­اله؛ بدری، کوروش و امینی­زاده، سینا (1400)، «رابطه بین شبکه­های اجتماعی و اعتماد نهادی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شیراز)»، پژوهش­های راهبردی سیاست، 36: 99-125.
طالبان، محمدرضا (1380)، دینداری و بزهکاری در میان جوانان دانش­آموز، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
ظهیرنیا و همکاران (1395)، «اعتماد اجتماعی و تأثیر آن بر مشارکت اجتماعی دانشجویان دانشگاه هرمزگان»، پژوهش­نامه فرهنگی هرمزگان، 11: 86-106.
علی­پور، پروین؛ زاهدی، محمدجواد و شیانی، ملیحه (1388)، «اعتماد و مشارکت (بررسی رابطۀ اعتماد و مشارکت اجتماعی در تهران)»، مجله جامعه­شناسی ایران، 2: 109-135.
غفاری، غلامرضا (1383)، اعتماد اجتماعی در ایران، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مرجائی، سیدهادی (1399)، «سرمایۀ اجتماعی دانشگاهی: مقایسۀ دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در ایران و هند»، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 3: 749-769.
مرتضوی امامی­زواره، سیدعلی و حاجی­یوسفی، امیرمحمد (1399)، «بررسی رابطه بین میزان اعتماد درسرمایه اجتماعی با میزان مدارای اجتماعی و ملی (مورد مطالعه دانشجویان تحصیلات عالی دانشگاه تهران)»، پژوهشنامه علوم سیاسی، 1: 160-190.
موسوی، میرطاهر و علی­پور، پروین (1391)، تأملی بر نظریه سرمایه اجتماعی در جامعه­شناسی، تهران: انتشارات جامعه­شناسان.
Arnold, C., Sapir, E. V., & Zapryanova, G. (2012), Trust in the institutions of the European Union: A cross-country examination. In L. Beaudonnet, & D. Di Mauro (Eds.), Beyond Euroskepticism: Understanding attitudes towards the EU. European Integration online Papers (EIoP), 16(Special mini-issue 2).
Aucoin, P. and R. Heintzman. (2000), ‘The Dialectics of Accountability for Performance in Public Management Reform”, International Review of Administrative Sciences, 66: 45–55.
Boyadjieva, P.A. and Ilieva-Trichkova, P.I. (2015), “Higher Education and Social Trust: A European Comparative Perspective”, Comparative Sciences: Interdisciplinary Approaches International Perspectives on Education and Society,. 26: 153-187.
Carl, N. And Billari, FC (2014), “Generalized Trust and Intelligence in the United States”, Plos one, 3: 1-10.
Coleman, J (1988), “Social Capital in the Creation of Human Capital”, The American Journal of Sociology,. 94:95-120.
Dollar, D. and Collier,  P (2002), Globalization, Growth, and Poverty: Building an Inclusive World Economy, Oxford University Press.
Educational pathways international (2022), The importance of university education in developing Countres, https://www.educationalpathwaysinternational.org.
Kwon, O. Yul (2019), Social Trust and Economic Development, Monograph Book.
Larysa, T. (2019), A brief overview of approaches to defining social trust, Online at https://mpra.ub.uni-muenchen.de/96510/ MPRA Paper No. 96510, posted 07 Nov 2019 14:41 UTC.
Lewis, Jenny M (2015), “Individual and Institutional Accountability: The Case of Research Assessment Australian, Journal of Public Administration”, 4: 408–416.
Luman, N (1979), Trust and Power, Johnwiely New York.
Lyon, F (2002), “Trust, Network and norms: The Creation of Social Capital in Agricultural Economic in Ghana”, world Development, 28: 663-689.
Misztal, B. (1996), Trust in Modern Societies, Cambridge Press.
Olena L. and Olena V.  (2016), “study of social trust among the student of higher education institution”, Science business. Society, 4: 41-42.
Paldam, Martin  and Gert Svendsen (2000), “An essay on social capital: looking for the fire behind the smoke”, European Journal of Political Economy, 2: 339-366
Putnam, R..(1995), “Bowling Alone: America’s Declining Social Capital”, Journal of Democracy, 6: 65-78.
Schultz, K. (2019), There Is Rampant Distrust in Education. Here’s How to Fix That, https://www.edweek.org/leadership/opinion-there-is-rampant-distrust-in-education-heres-how-to-fix-that/2019/06.
Wu, C. (2021), “Education and Social Trust in Global Perspective”, Sociological Perspectives, 6: 1166–1186.
Wu, C. and Zhilei Shi (2020), “Education and Social Trust in Transitional China”, Chinese Sociological Review, 52(2):115–43.
Zmerli S. & Newton. K (2008), “Social Trust and Attitudes Toward Democracy”, Public Opinion Quarterly, 4: 1-19.