Qualitative Exploring of consumption nationalism among the citizens of Tabrizi

Authors

1 PhD student of sociology, Social Sciences Faculty, Yazd University, Yazd, Iran

2 Professor, Department of sociology, Social Sciences Faculty, Yazd University, Yazd, Iran

3 Associate Professor, Department of sociology, Social Sciences Faculty, Yazd University, Yazd, Iran

4 Assistant Professor, Department of Social policy and social work, Social Sciences Faculty,Yazd University, Yazd

10.22034/jeds.2024.62261.1816

Abstract

Introduction: The aim of the present study was the sociological analysis of consumption nationalism among the citizens of Tabriz. The present research method was qualitative.
Methodology: The target population of the current research is the group of business experts and economic activists and citizens who were interested in the interview while familiarizing themselves with the subject, and the samples were interviewed until they reached theoretical saturation, and a total of 36 people were interviewed. After the interview, all the interviews were transcribed from the recorded files on paper, and coding, categorization, and extraction of the final categories were done. In this research, the factor of irreducibility (the core of the main category) with 37 concepts and 5 subcategories showed 2 main categories.
Results: It is a factor that is considered important in the purchase choice and nationalism of Tabrizi consumers, and it includes two main categories of expediency (with the subcategories of commodityism, multidimensionalism, and instrumental rationality) and determinism (with the subcategories of breaking the foundation and in time).
Conclusion: The categories obtained from the text of the interviews can be a guide for producers and can be used for planning to attract citizens to buy domestic products and nationalism in consumption.

Keywords

Main Subjects


استراوس، ا. و کربین، ج (1395)، مبانی پژوهش کیفی؛ فنون و مراحل تولید نظریۀ زمینه‌ای، چاپ پنجم، تهران: نشر نی.
امین‌پور، فرشته، گلابی، فاطمه، (1393)، بررسی رابطه بین ارزش‌های شوارتز و سبک زندگی مصرفی در بین شهروندان شهر تبریز، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
بودریار، ژان، (1400)، جامعه مصرفی: اسطوره‌ها و ساختارها، ترجمه پیروز ایزدی، تهران، نشر ثالث.
بهمنی، مهرزاد، (1391)، بررسی میزان ملی‌گرایی به تبلیغات و تمایل به مصرف کالاهای داخلی در بین شهروندان 28 شهر کشور، پژوهش‌‌های ارتباطی، سال 19، شماره 71، 159-182.
جلایی، سیدعبدالمجید، امین قاسمی، امید ستاری، (1394)، شبیه‌سازی تابع مصرف و پیش‌بینی میزان مصرف ایران تا افق 1404 فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، سال پانزدهم، شماره دوم، 47-27
جهانی، راحله، بهپور، الهام، (1398)، بررسی رابطه میان سودمندی درک شده وهنجارهای ذهنی بارفتارخرید آنلاین از طریق میانجیگری قصدخرید، رساله کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزش عالی کاویان.
حسینی، سیده فاطمه، (1397)، بررسی تأثیر سبک زندگی اسلامی بر فرهنگ مصرف مردم شهر بابل، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان.
حدادیان، علیرضا، کاظمی، علی، فیض محمدی، شیرین، (1395)، بررسی اثر هویت پذیری مشتری با برند بر وفاداری به واسطه کیفیت خدمات، اعتماد و ارزش درک شده، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 21، 75-92.
حریری، ن (1385)، اصول و روش‌های پژوهش کیفی، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
حقیقی، محمد، حسین‌زاده، ماشاله، (1388)، مقایسه میزان تمایل به مصرف کالاهای داخلی در تهران با سایر مناطق جهان و بررسی پیامدهای آن بر ارزیابی و ترجیح محصولات، پژوهش‌های مدیریت در ایران، دوره 13، شماره4، 103-139.
خدادادحسینی، سید حمید، معصومی، همایون، (1401)، ارزیابی عوامل موثر بر وفاداری برند با تاکید بر نقش ارزش ویژه برند و تبلیغات توصیه‌ای، هشتمین کنفرانس بین المللی علوم مدیریت و حسابداری، سیویلیکا.
خداداد حسینی، سید حمید، اسماعیل شاه طهماسبی، مهدیه منصوری، (1394)، بررسی تأثیر ابعاد عرق ملی بر نگرش نسبت به (محصولات داخلی و خارجی) با تعدیل‌گری تهدید اقتصادی ادراک شده، د کاوش‌های مدیریت بازگانی، شماره 13، سال هفتم، 181-159
رابرتسون، رونالد، (1402)، جهانی شدن (تئوری های اجتماعی و فرهنگ جهانی)، ترجمه کمال پولادی، تهران، نشر ثالث.
شاکراردکانی، ایمان، طالعی اردکانی، سمانه، فضائل اردکانی، سید باقر، (1402)، ارزیابی وابستگی به واردات کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای در صنایع، ششمین کنفرانس بین‌المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، سیویلیکا.
قاسمی، حسن، دهدشتی شاهرخ، زهره، سیفی، ابوالفضل، (1391)، بررسی عوامل موثر بر کشورگرایی مصرف‌کننده، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، سال 11، شماره 44، 143-167.
قربان‌نژاد اسطلکی، کامران، قربان‌نژاد اسطلکی، مهسا، (1395)، بازاریابی نوین با استفاده از نظریه ناهماهنگی شناختی فستینگر، دومین همایش ملی پژوهش‌‌های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، سیویلیکا.
طاهرخانی، حسین، حاجی‌کریمی، بابک، (1398)، شبیه‌سازی رفتار ‌‌مصرف‌کنندگان با بکارگیری رویکرد سیستم داینامیک، رساله کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی تاکستان.
طهماسبی، داریوش، دیندار، یاشار، حقیقی، محمد، (1398)، بررسی تأثیر خصومت با کشور ‌‌مبداء بر تمایلات مصرف‌کنندگان، بررسی‌های بازرگانی، شماره 94، 53-67.
کاستلز، مانوئل، (1380)، عصر اطلاعات‌: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، مترجم‌ احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران، ناشر طرح نو.
کفشگر جلودار، حسین، (1396)، نظریه‌‌های مصرف، چاچ اول، قم، پژوهشکده باقرالعلوم.
لاریجانی، نرگس، گلی، آرمین، گلی، امیر پرویز، (1395)، بررسی رابطه بین قوم گرایی و تفکر جهانی ‌مصرف‌کنندگان با تمایل به خرید محصوالت خارجی از طریق تعدیل‌گری قضاوت دربارة محصولات داخلی، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21، تهران.
محمدزاده پرویز، بهشتی، محمدباقر، اکبری، اکرم، (1396)، علوم شناختی رویکردی برای تبیین رفتار اقتصادی مصرف‌کننده، تحقیقات اقتصادی، شماره 52، 34- 1.
مداح مرتضی، محمد شفیعی، مجید، (1400) شناسایی ابعاد و مولفه‌های ملیت‌گرایی مصرف کننده با روش آمیخته، نشریه چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، سال بیستم، شماره 48، 86-61
موصوصی، نفیسه، خانی، محمد باقر، (۱۳۹۰)، تحلیل کارکردهای اقتصادی بازار تبریز و حوزة نفوذ آن، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، شماره 75، 152-133.
میرصانع، حمیده‌سادات، تاج‌مزینانی، علی‌اکبر، (1392)، تاثیر هدفمندسازی یارانه‌ها بر فرهنگ مصرف شهروندان منطقه 21 شهر تهران. رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
نبی‌زاده، محمود، (1373)، مدل‌‌های رفتار مصرف‌کننده، مطالعات جامعه‌شناختی، شماره 7، 267- 284.
References
Agbonifoh, B. and Elimimian, J.U., (1999), Attitudes of Developing Counties towards.Country-of-Origin Products in an Era of Multiple Brands.
Castelló, Enric and Sabina Mihelj. (2017), Selling and Consuming the Nation: Understanding Consumer Nationalism, Journal of Consumer Culture, Volume 17, forthcoming 2017
Charles W. Lamb, Joe F. Hair, Carl McDaniel, (2013), Introduction to Marketing, South-Western Cengage Learning.
Douglas Holt, Michael S. Czellar, and Priya Raghubir, (2023), The Rise of Ethnic Nationalism and Its Impact on Consumer Behavior, Journal of Consumer Research, January
Jie Zhang, Minjeong Kim, Sungsoo Kim, (2023), The Role of Ethnic Identity in Consumer Decision-Making, A Cross-Cultural Study, Jie Zhang, Minjeong Kim, and Sungsoo Kim, Journal of Business Research, July.
Han, C.M., (1988), the role of consumer patriotism in the choice of domestic versus foreign products, Journal of Advertising Research, 25-32.
Kowol, Adam, (1959), the theory of cognitive dissonance, Journal of Abnormal and Social Psychology, 58, 203- 210.
Liu, F. & Murphy, J. (2007), A Comparativ stady oF wine consumer Behavior in China and the United States, Does Cultture Affect Consumer Beheavior? International Journal of Wine.
Piron, F., (2002), International outshopping and ethnocentrism, European Journal of Marketing, 36 1/2, 189.
Saleem,Muhammad Abid,Rao Akmal Ali and Saeed Ahmad, (2012),Post Purchase Cognitive Dissonance, Impact of Product Involvement, Impulse Buying and Hedonic Consumption Tendencies, interdisciplinary, journal of contemporary research in business, 4, 5,1051-1060.
Seung Hwan Lee,Y., Michael Park, C. Whan Park, (20203),The Impact of Economic Hardship on Consumer Ethnocentrism and Country-of-Origin Product Evaluations, Journal of International Marketing, April.
Shimp, T., Sharma, S., (1987), Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE, Journal of Marketing Research, 24, 280-289.
Msafiri, Daudi Mbaga, Lamya Salim Khamis Al Abri, Shekar Bose, Houcine Boughanmi, (2018),Omani Consumer’s Ethnocentrism and Demand for Locally Produced Products. American Journal of Industrial and Business Management, 8, 1440-1459.
Wang, C. L., Chen, Z. X., (2004), Consumer Ethno centrism and Willingness to Buy Domestic Products in a Developing Country Setting: Testing Moderating Effects, Journal of Consumer Marketing, 21, 6, 391-400.