The Study of Relationship between Social and Psychological Capital with Academic Socialization (Case of Study: Student Teachers of Farhangian University)

Author

Department of Educational Administration, Faculty of Humanities, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

Introduction: The aim of the present study is to study the relationship between social and psychological capital and academic sociability among student teachers of Farhangian University of East Azarbaijan Province
Methodology: . The research method is descriptive-analytical, which was carried out with a quantitative and survey approach, and according to the type of implementation, it is in the category of applied research and correlational studies. The statistical population of this research includes all student teachers of Farhangian University of East Azarbaijan Province in the academic year of 1402-1403, in the number of 3990 people, and the sampling method was proportional stratified random, and the sample size using Cochran's formula was 360 people (147 female students and 213 male students) male student is estimated. Standard and researcher-made questionnaires were used to collect data. To analyze the collected data, Pearson's correlation test and multiple regression analysis were used in Spss software.
Results: The findings of this research showed that there is a positive and significant correlation between social capital and academic sociability of student teachers of Farhangian University. The findings also showed that there is a positive and significant relationship between psychological capital and academic sociability.The results of statistical tests indicate that there is a direct correlation between age and academic sociability, but there is no relationship between GPA and academic sociability.
Conclousion: In order to promote and improve the desired academic socialization, the university authorities should provide the necessary infrastructure for the participation of students in scientific and research processes and implement the mechanisms of encouragement and material and spiritual rewards in order to promote and improve the academic socialization.

Keywords

Main Subjects


بون ویتز، پ. (2005). درس‌هایی از جامعه‌شناسی پیربوردیو، ترجمه جهانگیر جهانگیری و حسن پورسفیر، تهران: انتشارات آگه.
خوشنام، م. (1401). تحلیل آسیب شناسانه از جامعه‌پذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری، مطالعات جامعه‌شناختی، 30(1)؛7-25.
دعایی، ح؛ فرزانه حسن‌زاده، ژ. (1391). نقش تعدیل‌کنندگی سنوات کاری بر رابطه بین سرمایه روان‌شناختی و جامعه‌پذیری افراد، چشم‌انداز مدیریت دولتی، 3(2)؛ 55-72.
رشتیانی، س؛ رحیمیان، ح؛ عباس‌پور، ع. (1397). رابطه جامعه‌پذیری دانشگاهی و مشارکت اجتماعی در بین دانشجویان جوان دانشگاه تهران، نشریه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 17(39)؛ 101-120.
شائمی برزکی، ع؛ اصغری، ژ. (1389). رابطه جامعه‌پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در شرکت گاز استان کردستان، پژوهشنامه مدیریت تحول؛ 2(3)؛ 109-129.
فاتحی، ا؛ اخلاصی، ا. (1391). عوامل موثر بر سرمایه اجتماعی، فصلنامه برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 14؛ 148-185.
قانعی‌راد، م. ا؛ ابراهیم آبادی، ح. (1389). تاثیر ساختار اجتماعی آموزش بر عملکرد دانشجویان، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 2(4).
فرهادی، ع.؛ ساکی، ک.؛ قدم‌پور، ع.؛ خلیلی گشنیگانی، ز.، چهری، پ. (1395). پیش‌بینی ابعاد درگیری تحصیلی براساس مولفه‌های سرمایه روان‌شناختی دانشجویان، دو ماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2)؛ 127-135.
عباس‌زاده، م.؛ بنی‌فاطمه، ح؛ علیزاده‌اقدم، م. ب.؛ بوداقی، ع. (1397). بررسی رابطه بین فرآیند جامعه‌پذیری دانشگاهی با پایبندی به اخلاق پژوهش، نشریه جامعه‌شناسی کاربردی، 29(1)؛ 63-86.
عباس‌زاده، م.، مقتدایی، ل. (1388). بررسی جامعه شناختی تاثیر سرمایه اجتماعی بر دانش آفرینی، مجله جامعه‌شناسی ایران، 10(1)؛ 3-28.
عباس‌زاده، م.، میرزایی، م. (1394). مطالعه نقش مداخله­گرایانه سرمایه اجتماعی و سرمایه روان‌شناختی در تاثیرگذاری فرآیند جامعه‌پذیری بر دینداری، دو فصلنامه دین و ارتباطات، 22(2)؛ 87-122.
مهدیه، ع.، همتی، ر.، ودادهیر، ا. (1395). فرآیند جامعه‌پذیری دانشگاهی دانشجویان دکتری، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 22(1)؛ 45-73.
نظرمنصوری، ع.؛ یزدخواستی، ب.؛ همتی، ر. (1400). تحلیلی بر عوامل موثر بر جامعه‌پذیری دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی، راهبرد فرهنگ، 53؛ 113-154.
نیازی، م.؛ شفائی‌مقدم، ا. (1398). تبیین رابطه جامعه‌پذیری علمی و شکلگیری هویت دانشجویی، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 25(4)؛ 53-72.
یوسفی‌اقدم، ر.؛ امین‌مظفری، ف. (1388). عوامل موثر بر جامعه‌پذیری دانشجویان دکتری با نقش محقق (مطالعه موردی دانشجویان دکتری دانشگاه تبریز)، فصلنامه سیاست علم، فناوری، 2(3)؛ 17- 32.
Austin, E. Ann (2002); “Preparing the Next Generation of Faculty: Graduate School as Socialization to the Academic Career”; The Journal of Higher Education, 33(1); 94-122.
Al Murshidi, G (2014). Doctoral student's socialization in their academic disciplines. International Journal of business and social science. 5(6).
Behar Horenstein, Linda S; Isaac Gcscored, Nadine, Southwell, Charisse, Hudson- Vassell, Michael E, Niu, Lian; Pratto Alachua, Melissa; Roberts, Kellie; Wingfield, Robert J; wolfgang, Jeff D. Zafar , Mueen A (2016). Promoting academic socialization through service learning experience, 28(2); 158-167.
Gopaul, Bryan (2011); “Distinction in Doctoral Education: Using Bourdieu's Tools to Assess the Socialization of Doctoral Students”. Equity & Excellence in Education, 44(1); 10-21.
Humpheres, S. E.(2005)."English and social capital in American university in the Republic of Panama", ph.D. Dissertation, Department of Middle and Secondary Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, Spring Semester.
Martín-Alcázar, Fernando, Ruiz-Martinez, Marta & Sánchez-Gardey Gonzalo (2019). Social Capital and Academic Research Performance: A Conceptual Model Proposal, International Journal of Business Administration, 10(2); 22-33.
Seloni. Lisya (2012), Academic literacy socialization of first year doctoral students in US: A micro-ethnographic perspective, English for Specific Purposes, 31(1); 47-59.
Strambler, Michael J, Like, Lance H, Ward, Nadia (2013), Academic identification as a mediator of the relationship between parental socialization and academic achievement, Contemporary Educational Psychology, 38(1); 99-106.
Weidman, J.C., Twale, D.J., & Stein, E.L. (2001). Socialization of graduate and professional student in higher education. ASHE-ERIC Higher Education Report, 28(3), Jossey-bass Wiley Company San Francisco