Economic barriers to the growth and survival of knowledge-based companies and units in Khuzestan Province; A sociological study

Authors

1 Professor of Department of Sociology, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Sociology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

3 PhD Candidate, Department of Sociology, Shahid Chamran University of Ahvaz. Ahvaz, Iran

Abstract

This research was conducted with the aim of identifying the economic challenges of knowledge-based companies and technology units. The context of the present research is Khuzestan province, which was selected based on the research method, data-based. The research participants, the elites of the province consisting of professors of Shahid Chamran University of Ahvaz, Jundishapour Medical Sciences of Ahvaz and Azad University of scientific groups related to(industry, economics and culture)and managers of knowledge-based companies and technology units, 44 people were selected. The research sampling is theoretical sampling and the data collection method is in-depth and semi-structured interviews. Data analysis was carried out using theoretical coding. The findings showed that the causal conditions of economic sources include: instability and economic tremors, currency fluctuations and market unpredictability, directing liquidity to unproductive markets, government monopoly customers, economic costs of sanctions on the country, an anti-productive banking system, lack of infrastructure and facilities, low facilities, high interest rates on loans granted, failure to grow loans in proportion to existing inflation, multi-stage loan payments, obtaining heavy bank guarantees, weak communication role of parks and venture capitalists, ignoring marketing in Khuzestan; underlying conditions: delays in paying debts of knowledge-based companies, weak financial strength of companies in project implementation, cost-intensive manufacturing of products; intervening conditions: conflict of interest in banks, non-technical deficiencies of companies, damages from Corona; It is one of the strategies to deal with the economic challenges of knowledge-based companies: developing company by-products, producing products with a focus on selling to the public, economic classification of companies, creating knowledge cooperatives, and providing opportunities for investors to enter the company. As the results showed, the economic ecosystem of Khuzestan is not outside the general economic space of Iran, and the general conditions governing the country's economic system are reducing the development of knowledge-based companies and technology units.

Keywords

Main Subjects


احمدی جشوقانی، ع.، اسماعیلیان، غ. (1394). ارزیابی اولویت­بندی عوامل مؤثر بر بهبود تدوین استراتژی شرکت‌های کوچک و متوسط دانش­بنیان با استفاده از مدل ANP مورد مطالعه شرکت‌های مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال سیزدهم، شماره 43، 113- 120.
اشراقی، ع.، میرعمادی، س ا.، وصال، م. (1400). ارزیابی اثر سیاست­های حمایتی بر گذار شرکت­های دانش­بنیان به مرحله رشد، فصلنامه سیاست علم و فناوری، دوره 14، شماره 1، صص 37-53.
افضلی گروه، م. (1400). نقش و اهمیت ضمانت­نامه­های بانکی در حقوق تجارت بین‌الملل، نشریه علمی فقه، حقوق و علوم جزا، سال ششم، شماره 22، صص 45 تا 59.
بوردیو، پیر(1388). درسی درباره درس، ترجمه ناصر فکوهی، تهران، انتشارات نی
اکبری، م.، فرخنده، م.، ایاغ، ز (1396). رابطه میان زیرساخت­ها و سرمایه انسانی با رشد اقتصادی: نقش تعدیل کننده شاخص­های اقتصاد دانش‌بنیان، فصلنامه علمی ترویجی سیاست نامه علم و فناوری، دوره 7، شماره 4، 5-16.
آهنگر، م. (1397). بررسی رابطه تغییرات در نقدینگی کشور با نقدینگی شرکت‌های بورس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشکده پیام نور مرکز تهران غرب.
پاپی، ف.، رضایی آشتیانی، ز.، زاهدی، ا ا. (1400) . تحلیل موانع نوآوری و تجاری­سازی فناوری در شرکت­های دانش بنیان ایران، پژوهش­های معاصر در علوم مدیریت و حسابداری، دوره 3، شماره 10، صص 35-54.
پوررستمی، ن. (1399). نظام مالی، دانشنامه اقتصاد، دوره 3، شماره 1، صص 1-5.
پورعلی، و. (1392). بررسی هزینه­های اقتصادی تحریم بر امنیت اقتصادی، مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم، بابلسر، صص 1-19.
جمشیدی­ها، غ.، پرستش، ش.(1386). دیالکتیک منش و میدان در نظریه عملی پیر بوردیو، نامه علوم اجتماعی، شماره 30، صص 1-32.
جواهری، ف.، سراج­زاده، س ح.، احمدنیا، ش.، امینیان، ا. (1401). تجربه زیسته شهروندان تهرانی از پیامدهای معیشتی و سلامت همه­گیری کرونا (زمینه­ها، شرایط و شیوه­های مقابله)، مجله جامعه‌شناسی ایران، دوره بیست و سوم، شماره 2، صص 73-97.
جهانی راینی، پ.، میری، ا.، تقی­زاده، خ.، آهمند، ن،. پورحسینی، ب (1386). روند نرخ تورم طی سال‌های اخیر، علت­شناسی و ارائه راهکارهای اجرایی مقابله با آن، مجله اقتصادی، شماره 75 – 76، صص 79- 107.
جهانی، م.، محمدی، پ. (1395). اولویت بندی قراردادهای پرداخت تسهیلات از نگاه کارشناسان بانکی، فصلنامه اقتصاد و بانکداری اسلامی، دوره پنجم، شماره چهاردهم، صص 175-191.
درگاه معاونت توسعه شرکت­های دانش‌بنیان، WWW.daneshbonyan.isti.ir
رضوانی، م،. طغرایی، م ت.، مبارکی، م.، یداللهی فارسانی، ج. (1396). مفهوم پردازی آمیزه بازاریابی در کسب و کارهای فرهنگی- هنری، چشم‌انداز مدیریت فرهنگی، دوره 16، شماره 1، صص 73-91
زمان­زاده، ح.، الحسینی، ص. (1399). اقتصاد ایران در تنگنای توسعه، تهران، نشر مرکز.
زندآذر، س.، فاطمی، م.، رضایی مقدم، ک.، حیاتی، د.، نصیری، س م. (1403) . واکاوی چالش­های شرکت­های دانش­بنیان مستقر در پارک­های علم و فناوری: مطالعه موردی استان فارس، تحقیقات ترویج و توسعه روستایی، دوره 1، شماره 1، صص 144-188.
شریعت­نژاد، ع (1403). شناسایی موانع و ارائه راهکارهای توسعه شرکت­های دانش­بنیان با رویکرد سیاست­گذاری مدیریتی با روش دلفی فازی، مدیریت نوآوری در سازمان­های دفاعی، دوره 7، شماره 2، صص 75-98.
شیخان، ن.، بختیاری­نژاد؛ ف.(1393). نقش شناسایی شاخص­های ارزیابی فناوری در توسعه آموزش­های مهندسی، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال شانزدهم، شماره 63، صص 25-38.
شیری، ن ا.، مرادنژادی، ه. (1402). واکاوی موانع و مشکلات شرکت­های دانش بنیان در استان ایلام، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، دوره 22، شماره 53، صص 196-228.
فرتاش، ک.، برامکی، ط.، صارمی، م ص.، سعدآبادی، ع ا. (1401). چالش­های رشد شرکت­های دانش‌بنیان پیشگام فاوا، فصلنامه سیاست علم و فناوری، دوره 15، شماره 3، صص 41-54.
فلاح، و.، عرب فیروزجاه، ن.، صفاریان همدانی، س. (1399). ارائه مدلی جهت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان با رویکرد تحلیل راهبردی SWOT، نشریه مدیریت علمی دانش سازمانی، سال سوم، شماره 8، صص 175-205.
قلیچ­لی، ب.، مکانی، ع. (1395). شایستگی­های کارآفرینانه، نوآوری و عملکرد شرکت‌های دانش­بنیان، مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 27، صص 89-106.
کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت­ها و مؤسسات دانش­بنیان و نظارت بر اجرا (۱۴۰۰).
گلمرادی آدینه­وند، ح.، رمضانپور، ر. (1398). عوامل کلان اقتصادی تعیین کننده حاشیه سود در نظام بانکی ایران با استفاده از روش ARDL، دو فصلنامه مطالعات مالی و بانکداری اسلامی، دوره 5، شماره 13، صص 57-84.
لرستانی، ب.، رستمی، ف.، شیری، ن ا.، خوش­مرام، ن (1398). بررسی و تحلیل ابعاد بازاریابی کارآفرینانه، نشریه کارآفرینی و کشاورزی، جلد ششم، شماره 4، صص 87-102.
محمدپور، ا.(1392). روش پژوهش کیفی، ضد روش2، مراحل و رویه‌های علمی در روش شناسی کیفی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
مکیان، س ن.، ناصرصدرآبادی، ع.، سرلک، ع.(1389). تعیین الگوی بهینه تخصیص تسهیلات بانکی به کمک منطق فازی با لحاظ شرایط ریسک (مورد مطالعه: تسهیلات اعطایی بانک کشاورزی تهران)، مجله سیاست‌گذاری اقتصادی، سال دوم، شماره چهارم، 57-79.
نادری، م.، مهدوی، ا. (1394). چالش­های اقتصادی ایران و ضرورت اقتصاد مقاومتی، همایش ملی اقتصاد مقاومتی چالش­ها واقعیت­ها، راهکارها، https://www.sid.ir/paper/867087/fa
ناظمی، ش.، فیاضی، م.، نوری، ع.(1388). بررسی ابعاد و نتایج کمک­های دولت به تعاونی­های تولیدی (مورد مطالعه: تعاونی­های تولیدی استان خراسان رضوی)، پژوهش­نامه مدیریت تحول، سال اول، شماره 2، صص 131- 153.
نصراللهی، ز.، طاهری دمنه، م.، دامکی، ع م.(1388). نقش خلاقیت و نوآوری در رشد اقتصادی، دومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران.
نظری، م. (1397). انحصار خرید، دانشنامه اقتصاد، دوره 1، شماره 1، صفحه 1-4.
نیازپور، ا ح. (1401). رویکرد سیاست جنایی لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی، پژوهش­های نوین حقوق اداری، سال چهارم، شماره 11، صص 219-241.
Akram, M. Sultan, M. Kahraman, C (2025). An extended outranking technique based on spherical fuzzy rough numbers for circular economy business models in small and medium-sized enterprises, Applied Soft Computing, 169(3), 1-29.
Apaka, S. Atayb, E (2014). Global Innovation and Knowledge Management Practice in Small and Medium Enterprises (SMEs) in Turkey and the Balkans, 10th International Strategic Management Conference, Procedia - Social and Behavioral Sciences, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281405191X
Arjoun, A. Boudabbous, S (2024). Knowledge Management: A Challenge for The Company, International Journal of Business and Management Review, 12(1), 81-95.
Bajzikova, L. Sajgalikova, H. Wojcak, E. Polakova, M (2014). Dynamics of Changes Toward Knowledge-based Economy in Slovak SMEs, 10th International Strategic Management Conference, Procedia - Social and Behavioral Sciences, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042814051325
Bobowski, S (2013). An Advancement of Knowledge-Based Economy in Japan. The Potential Role of Knowledge Cluster Initiative, Department of International Economic Relations, Wroclaw University of Economics.
Bourdieu, p, wacquant, l.d (1992) an invitation to reflexive sociology, trans. UK.: Polity press.
Butkouskaya, V. Andreu, j. -del-Amo, m(2024). Market orientation, integrated marketing communications, and small and medium-sized enterprises (SMEs) performance: A comparison between developed and developing economies, European Research on Management and Business Economics, 30(3), 1-12.
Day, G. S. Wensley, R. (1988), Assessing advantage: A framework for diagnosing competitive superiority, Journal of Marketing, 52(2),1-20.
Dornberger, U., Nabi, M.N (2011), The impact of market orientation on the performance of the Vietnamese software firms. University of Twente Proceedings.
Firmansyah Hakam, D. Imani Hakam, L (2024). Sustainability in small and medium sized enterprises (SME) financing, Development and Sustainability in Economics and Finance, 14(11).
Grenfell, M. (2010), Key Concepts of Bourdieu, Mohammad Mehdi Labibi, Tehran, Afkar Publishing.
Haung, JW & Yong, HL (2009), The mediating effect of knowledge management on social interaction and innovation performance, International Journal of Manpower, 30(3), 285-301.
Helder de Jesus Ginja Antunesa,b, Paulo Gonc¸ alves Pinheiroc(2020). Linking knowledge management, organizational learning and memory, Journal of Innovation& Knowledge, 5(2), 140-149.
Klein, H. K., Myers, M. D. (1999). A Set of Principles for Conducting and Evaluating Interpretive Field Studies in Information Systems. MIS Quarterly, 23(1), 67–93.
Kohli, A. Jasworks, B. J. (1990), Market orientation: The construct, research propositions and managerial implications, Journal of Marketing, 54 (2),1-19.
Lambert S. A(2008), Conceptual Framework for Business Model Research. 21st Blede Conference eCollaboration on Overcoming Boundaries through Multi-Channel Interaction, https://www.researchgate.net/publication/252832529_A_Conceptual_Framework_for_Business_Model_Research
Li, W. Pang, W (2023). Digital inclusive finance, financial mismatch and the innovation capacity of small and medium-sized enterprises: Evidence from Chinese listed companies, Heliyon, 9(2),1-16.
Nahapiet, J. Ghoshal, S (1998), Social capital,intellectual capital and the organizational advantage, Academy of Management Review, 23(2), 242-66.
Namini S(2018). Knowledge Management Challenges in Public Sectors, Research Journal of Economics, 3(2), 1-9.
Reay, D. Crozier, G. Clayton, J (2009) strangers in paradise? Working- class student in elite university. Sociology, 43(6), 1103-1121.
 Sakız, B. Sakız, S (2015). Knowledge Economy and Turkey In Terms Of Innovation and Education, International Conferance on Eurasian Economies, https://www.avekon.org/?p=/conf/06/paperdetail&id=1385.
Stevens, R. (2004). Why do educational innovations come and go?. Teaching and Teacher Education, 20(4), 389-396.
Teece, D. J(2010), Business models, business strategy and innovation. Long Range, 43(2-3), 1-12.
Pereira, L. Fernandes, A.Sempiterno, M. Dias, Á. Lopes da Costa, R. António, N (2021). Knowledge Management Maturity Contributes to Project-Based Companies in an Open Innovation Era, Journal of Open Innovation: Technology Market and Complexity, 7(2), 1-11.