The Spread of Commodification and Market Logic into the Sphere of Social Life: A Systematic Review of Published Articles in Iran

Authors

1 Department of Social Educational Sciences. Faculty of Literature and Humanities. Ferdowsi University of Mashhad. Mashhad. Iran

2 Department of Social Sciences - Faculty of Literature and Humanities - Ferdowsi University of Mashhad - Mashhad - Iran

10.22034/jeds.2025.64785.1836

Abstract

The expansion of capitalism and the ideology of neoliberalism have led to the spread of economic values and market logic into non-economic spheres of social life, bringing about numerous consequences at the micro, meso, and macro levels of societies. Iran has not been exempt from this phenomenon, and in recent years, the commodification of social life has increasingly permeated the country. Therefore, this study systematically reviewed 104 domestic articles on commodification through a three-stage process to clarify the domains of commodification in Iranian literature.
The findings revealed that the topics affected by commodification fall into five categories: culture, land and housing, social issues, health, and the environment. Additionally, the trend of published articles indicated that since the mid-2010s, the spread of commodification has intensified in the fields of science, knowledge, higher education, housing, land and space, and health.
To provide a more comprehensive understanding of this field, a bibliometric analysis of international literature was conducted. The results of keyword co-occurrence analysis were grouped into five clusters, mainly revolving around commodification themes (such as land, housing, health, and the environment), actors involved in commodification (neoliberalism and capitalism, policymaking, and governmental interventions), and the consequences of commodification (well-being, justice, and uneven development).
Given that commodification targets essential needs such as education, housing, and healthcare—which can pose significant obstacles to achieving the four dimensions of health, social justice, public welfare, and national development—it is crucial to adopt appropriate policies and approaches, including supporting disadvantaged groups, to prevent the continuation and deepening of this issue.

Keywords

Main Subjects


آزاد ارامکی، ت.، کوششی، م.، پروایی، ش.، (1399)، سالمندان و ناامنی تعاملات بین نسلی در خانواده‌های امروزی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 16(59 ): 11-44.
اسلیتر، د.، تونیکس، ف.، (1386)، جامعه بازار (بازار و نظریه اجتماعی مدرن)، ترجمه: حسین قاضیان، تهران: نی.
آقابابایی، احسان؛ و کیانپور، مسعود، (1396)، بازنمایی کالایی‏‌شدن احساسات در روابط اجتماعی (مورد مطالعه: فیلم سینمایی آرایش غلیظ). جامعه‌شناسی کاربردی، 28 (4): ص 30-19.
اکبری، ع.، (1399)، بودجه‌ریزی دولتی و بازاری‌سازی آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشگاه شیراز)، مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)، 27 (2): ص 81-110.
بهار، م.، (1384)، ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن ﻋﺎﻣﻞ تغییر ﻳﺎ آسیب آﻓﺮﻳﻨﻲ فرهنگی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 1 (2): 201-201.
پولانی، ک.، (1402)، دگرگونی بزرگ، خاستگاه های سیاسی و اقتصادی روزگار ما. ترجمه: محمد مالجو، نشر: شیرازه، چاپ پنجم.
چهاردولی، م ا.، فرهادی، س.، (1401)، تبیین جامعه شناختی تحریف رابطه پزشک-بیمار در نظام سلامت. پژوهش‌های معاصر در علوم و تحقیقات، 4(40): 19-39.
حسینی، ا.، و مجدی، ع ا.، (1403)، اینرسی سازمانی در ایران؛ یک مرور سیستماتیک. مدیریت سازمان‌های دولتی، 13 (1(49)): 93-108.
حمیدیه، ب.، (1395)، بازخوانی انتقادی تحولات اخیر دین‌داری و معنویت‌گرایی. فصلنامه علمی پژوهشی قبسات، 15(56): 187-211.
دادخواه، ن.، عسگری خانقاه، ا.، باصری، ع.، میراسکندری، ف.، (1399)، بررسی تجربه‌زیستۀ مادران جایگزین از اجاره‌دادن رحم (مطالعۀ موردی: مادران جایگزین شهر تهران). زن در توسعه و سیاست، 18(4): 557-578.
رستمی، ه.، برزگر، م.، (1401)، کمینه‌گرایی در قانون کاهش مجازات‌ حبس تعزیری (1399) و چالش‌های فراروی آن. پژوهشنامه حقوق کیفری، 13(1): 75-97.
زروانی، م.، بهزاد، ح.، (1389)، اسلام و سه پارادایم دین‌داری. عقل و دین، 1(2): 70-97.
زمانی، ع.، باقری، ش.، (1398)، پدیدارشناسی کالاشدگی هنر: ادراک تجربۀ زیستۀ هنرمندان موسیقی آذربایجان شرقی. علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 16(1): 323-346.
زیدی، ز.، امینی، ع.، (1394)، تاثیرات فرهنگی گردشگری در مناطق روستایی از دید جامعه محلی (مطالعه موردی: روستای ابیانه). تحقیقات جغرافیایی، 4(30): 13-32.
سندل، م.، (1393)، آنچه با پول نمی‌توان خرید: مرزهای اخلاقی بازار، ترجمه: حسن افشار، تهران: مرکز.
صدیقی، ص.، سالک، ر.، (1397)، تحلیل عوامل مؤثر بر تشدید کالایی‌شدن فضای شهری از دیدگاه شهروندان (مطالعۀ موردی: کلان‌شهر تبریز). پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری، 6(4): 791-807.
ظاهری عبده وند، ا.، (1401)، بازنمایی طنزآلود گونه‌های عشق در شعر ابوالفضل زورویی نصرآباد. کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی، 23 (52): 100-73.
قاسم‌زاده، د.، واحدی کوجنق، ح.، چیت‌ساز، م.، (1402)، مطالعه فهم دانشجویان از زمینه‌ها و پیامدهای شادی با رویکرد کیفی. برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 14(56): 79-113.
کاظمی‌اندریان، م ح.، پیربابایی، م ت.، کی‌نژاد، م ع.، (1402)، واکاوی سیاست‌های نئولیبرال در محیط زیست شهری. نشریه علمی شهر ایمن، 2(6): 16-1.
کاظمی، ع.، اصغری، ز.، (1401)، نگاهی به پدیده پایان نامه نویسی در ایران: سیاستگذاری‌ها و زمینه‌های امکان. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 25 (4): 1-22.
کروبی، م.، احمدی، س.، رسولی، م.، (1395)، ارزیابی اثرات اجتماعی - فرهنگی گردشگری بر جامعه میزبان (مورد مطالعه: شهر بانه). مطالعات اجتماعی گردشگری، 4(8): 1-21.
لوکاچ، گ.، (1387)، تاریخ آگاهی طبقاتی، ترجمه: محمدجعفر پاینده، تهران: بوتیمار.
مارکس، ک.،  انگلس، ف.، (1380)، مانیفست، از کتاب مانیفست پس از 296 سال (مجموعه مقالات)، اثر لئو پانیچ و کالین لیز، ترجمه حسن مرتضوی، تهران: آگاه.
مالمیر، م.، نصرتی، ر ا.، (1392)، تحلیل نشانه‌شناختی الگوهای مصرف در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون. پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران،3 (2): 65-84.
محمدی، ح.، زیباکلام.، ف.، (1398)، نولیبرالیسم و خیزش «پاسخگویی» در دانشگاه؛ تأملی بر تلقی دانشگاه به‌عنوان نهاد شبه بازار. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 12 (47): 127-149.
معینی، ع.، صادقلو، ط.، شایان، ح.، اسدی، ر ا.، بازرگان، م.، (1402)، تحلیل اثرات کالایی شدن بر تحولات کاربری اراضی پیراشهری کلانشهر مشهد (مورد مطالعه: شهر شاندیز). توسعه فضاهای پیراشهری، 5 (2): 71-94.
میرزامحمدی، م ح.، محمدی، ح.، (1399)، تأملی بر مبانی انسان شناختی «ارزیابی کیفیت» در آموزش عالی ایران و سنجش سازواری آن با انسان‌شناسی اسلامی. مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 10(32):159-195.
میرزایی، ح.، پیرزهی، ع.، (1403)، برساخت معنایی پدیده کالایی شدن آموزش (مورد مطالعه: مدارس متوسطه دوم شهر مشهد). فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 17(65): 133-158.
هاشمی، ن.، (1396)، نقش اکوتوریسم در توسعه پایدار روستایی. روستا و توسعه، 13(3): 173-188.
واندنبرگ، ف.، (1386)، جامعه‌شناسی جورج زیمل، ترجمه: عبدالحسین نیک‌گهر، تهران: توتیا.
Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1944). Dialectic of enlightenment. Stanford University Press.
Appadurai, A.  (Ed.).  (1988). The  social  life  of  things:  Commodities  in  cultural  perspective. Cambridge University Press.
Beck, C. G., & Cunha, L. H. H. (2017). As múltiplas faces da comodificação e a constituição da crítica acerca das práticas de consumo contemporâneas. Ciências Sociais Unisinos, 53(1), 136-147.
Belk, R. (2020). Commodification as a Part of Marketization. Marketization: Theory and evidence from emerging economies, 31-72.
Brown, W. (2015). Undoing the demos: Neoliberalism's stealth revolution. Zone Books.
Chang, D. (2017). What is the safety and efficacy of platelet-rich plasma in adults pertaining to wound healing and aesthetic rejuvenation. Cosmetol & Oro Facial Surg, 3(119): 2.
Echchakoui, S. (2020). Why and how to merge Scopus and Web of Science during bibliometric analysis: the case of sales force literature from 1912 to 2019. J. Marketing Analytics, 8, 165-184.
Essien, E. D. (2022). Commodification of Human Beings and Power Imbalance in Human Trafficking: Ethical Implications. In Handbook of Research on Present and Future Paradigms in Human Trafficking (pp. 387-401). IGI Global.
Giulianotti, R. (2005). Sport Spectators and the Social Consequences of Commodification: Critical Perspectives from Scottish Football. J. Sport and Social Issues, 29(4), 386-410.
Golikov, A. (2022). Education as a commodity?(a sketch of sociological expertise). Ukrainian Sociological J, (27), 33-43.
Gorman, B., & Fix, M. (2022). The expansion of neoliberalism and the commodification of social services. Global Politics Review, 14(3), 45-61.
Gruban, M., & Feix, A. (2022). How Do Organizations That Advance Commodification Overcome Losses in Moral Legitimacy?. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2022, No. 1, p. 15794). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management.
Harvey, D. (2005). A brief history of neoliberalism. Oxford University Press.
Hermann, C. (2021). The critique of commodification: Contours of a post-capitalist society. Oxford University Press.
Holmes, A. (2016). Commoditization and the strategic response. Routledge.
Horley, J., Clarke, J., Horley, J., & Clarke, J. (2016). Sexual commodification: Pornography, prostitution, and personal constructs. Experience, meaning, and identity in sexuality: A psychosocial theory of sexual stability and change, 147-165.
Huws, U. (2012). Crisis as capitalist opportunity: new accumulation through public service commodification. Socialist Register, 48.
Jack, P., Manno. (2012). Introduction to the Special Issue on Commoditization. Bulletin of Science, Tec & Society, 32(1):3-6.
Kidner, D. W. (2012). Exploring the farther reaches of commoditization: a systemic perspective. Bulletin of Science, Technology & Society, 32(1), 18-30.
Kiliçaslan, Y., Pond, R., Tasiran, A. C., & Jefferys, S. (2009). Commodification of Public Services, Productivity and Employment. Int J. Economic Perspectives, 3(1).
Klein, N. (2007). The shock doctrine: The rise of disaster capitalism. Metropolitan Books.
Kopytoff, I. (1986). The cultural biography of things: commoditization as process.The social life of things: Commodities in cultural perspective, 68 , 70-73.
Lefebvre, H. (1991). The Production of Space (translated by Nicholson-Smith, D.) Oxford: Black-well.
Marway, H., Johnson, S. L., & Widdows, H. (2014). Commodification of human tissue. Handbook of Global Bioethics
Miller, B. (2010). Skills for sale: what is being commodified in higher education?. J. Further and Higher Education, 34(2), 199-206.
Moral-Muñoz, J. A., López-Herrera, A. G., Herrera-Viedma, E., & Cobo, M. J. (2019). Science mapping analysis software tools: A review. Springer handbook of science and technology indicators, 159-185.
Mosley, J. (2017). Commodification and its impact on labor and culture. Journal of Social Economics, 45(2), 123-139.
Oliver, J. R., & Robison, L. J. (2017). Rationalizing inconsistent definitions of commodification: A social exchange perspective. Modern Economy, 8(11), 1314.
Patterson, E. A., & Taylor, R. J. (2024). The commoditization of civil nuclear power. Royal Society Open Science, 11(5), 240021.
Pickering, C., & Byrne, J. (2014), the benefits of publishing systematic quantitative literature reviews for PhD candidates and other early-career researchers. Higher Education Research and Development, 33(3), 534–548.
Pollack, A. (2005). Harvey, D.(2003), The New Imperialism, Oxford University Press, Oxford, 253 p. ISBN: 01 9926 4317. Investigaciones Geográficas, (56), 160-160.
Pröschel, N. (2013). Commodification and culture: How can culture be economically used without selling it you?. Saarland, Germany: AV Akademik erverlag.
Radder, H. (Ed.). (2010). The Commodification of Academic Research: Science and the Modern University. University of Pittsburgh Press.
Sewart, J. J. (1987). The commodification of sport. Int.l R. for the Sociology of Sport, 22(3), 171-192.
Sharp, L. A. (2000). The commodification of the body and its parts. Ann review of anthropology, 29(1), 287-328.
Singh, S., Timothy, D. J., & Dowling, R. K. (Eds.). (2003). Tourism in destination communities. Cabi Publishing.
Uerpmann, H. P., & Uerpmann, M. (2017). The “commodification” of animals. Ancient West Asian Civilization: Geoenvironment and Society in the Pre-Islamic Middle East, 99-113.
Vamplew, W. (2020). The commodification of sport: exploring the nature of the sports product. In Sport and Entrepreneurship (pp. 37-50). Routledge.
Wahyudin, A. (2017). Commodification broadcast television program on local television in Bandung, West Java. In SHS Web of Conferences (Vol. 33, p. 00069). EDP Sciences.
Whittemore, R., & Knafl, K. (2005). The integrative review: updated methodology. J. advanced nursing, 52(5), 546-553.
Wijaya, O. H., & Mohammed, S. (2022). Commodification of Labor on the Instagram Account@ menjadimanusia. id. Intl J. Business and Technology Management, 4(3), 39-44.
Ziółkowski, M. (2004). Commodification of social life. Polish sociological review, 148(4), 385-402.