Living the changing world: a qualitative study of the gender rethinking of generation Z girls

Authors

1 Associate Professor of Sociology, Faculty of Social Sciences. Yazd University, Yazd, Iran

2 PhD student in sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran

10.22034/jeds.2025.64150.1830

Abstract

Gender rethinking is the result of a post-traditional society, and contemporary Iran is defined as a society in transition from tradition to modernity. In this society, Generation Z girls have shown a tendency toward gender rethinking as they transition from traditional thinking to entering a world beyond tradition. The aim of the present article is to explore the gender rethinking of Generation Z girls in Yazd city. This study was conducted in the year 2023 in Yazd using a qualitative approach and thematic analysis. Data were collected purposively through semi-structured interviews with 18 girls from Yazd city. The findings indicate that in the process of gender rethinking, Generation Z girls have challenged certain thoughts and discourses, and many of the previous values have been forgotten. These girls have acted beyond traditions and have engaged in transformative issues affecting their lived experiences. The five main themes identified in this research include: traditional role disengagement, constraint removal, central agency, gender norms contestation, and transformative activism. The main categories of the research demonstrate that Generation Z girls, through gender rethinking, have found new perspectives regarding their identity. This rethinking has been an important and critical process that has aided in the formation of their new identities. However, it seems that not all the outcomes of this rethinking will be positive for the individual and society, and it may not necessarily lead to a fairer and more equitable future. It appears that there may also be negative results, so considering the importance of this issue and the indeterminate nature of the outcomes of this rethinking, it requires the attention of policymakers, especially cultural policymakers.

Keywords

Main Subjects


برگر، پیتر و لاکمن، توماس، (۱۳۷۵)، ساخت اجتماعی واقعیت، ترجمه فریبرز مجیدی تهران علمی و فرهنگی، چاپ اول
پارساکیا، کامدین، رستمی، مهدی، دربانی، سیدعلی، سعادتی، نادره، نوابی‌نژاد، شکوه، (1402)، تبیین مفهوم انفصال نسلی در مطالعه نسل زد، مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، ۴ (۲): ۱۸۱-۱۷۴ 
پورسعید، فرزدا، (1401)، نسل زد (Z) چه کسانی هستند و چه خصوصیاتی دارند؟، دیده‌بان امنیت ملی، 128 (1): 38-31.
حشمتی، سولماز، آقاجانی مرساء، حسین و  محسنی تبریزی، علیرضا، (1401)، تصور زن از زنانگی طی فرایند طلاق: بازاندیشی در تعریف از خود (مورد مطالعه: مدرسان زن دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی تهران. توسعه اجتماعی، 17(1)، 69-92.doi: 10.22055/qjsd.2023.36669.2401
خلیلی پالندی، فرشته، کردنائیج، اسداله، خدادادحسینی، سیدحمید و شیرخدایی، میثم، (1400)، مفهوم‌پردازی افت خرید نسل زد از دیدگاه نظریۀ ساخت‌گرایی. تحقیقات بازاریابی نوین، 11 (4)، 34-21. doi: 10.22108/nmrj.2021.128873.2455
دراهکی، احمد، اخوان ارمکی، معصومه، و احمدنیا، شیرین، (1401)، رابطه هویت جنسیتی بازاندیشانه با رفتار باروری زنان: مورد مطالعه زنان دارای همسر مناطق شهری شهرستان کاشان. نامه انجمن جمعیت‌شناسی ایران، 17(34)، 113-144. doi: 10.22034/jpai.2023.1986348.1260
سهراب‌زاده، مهران، شعاع، صدیقه، نیازی، محسن، و موحد، مجید، (1398)، بازاندیشی نقش‌های جنسیتی زنانه و تعیین کننده‌های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با آن (مورد مطالعه: زنان متاهل شهر شیراز). فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 14(49)، 87-111. SID. https://sid.ir/paper/262355/fa
سیدمن، استیون، (1386)، کشاکش آرا، ترجمه: هادی جلیلی، تهران: نشر نی
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمدسعید، فقیهی، ابوالحسن، و شیخ‌زاده، محمد، (1390)، تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 5(2(پیاپی 10))، 151-198. SID.https://sid.ir/paper/129816/fa
غیاثوند، احمد، (1393)، تأثیر فضاهای شهری مدرن بر بازاندیشی هویت جنسیتی زنان، مطالعات جنسیت و خانواده، 2(1)، 79-98. .20.1001.1.25381938.1393.2.1.4.7
رفعت جاه، مریم، (1383)، زنان و باز تعریف هویت اجتماعی، رساله دکتری جامعه‌شناسی، دانشگاه علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
فرهمند، مهناز و بهارلوئی، مریم، (1401)، استراتژی‌های مقاومت و باز اندیشی: تجربه‌ی زنان در فرایند نابرابری جنسیتی درون خانواده. توسعه اجتماعی، 16(3)، 27-62. doi: 10.22055/qjsd.2022.32512.2158
کاردوانی، راحله و نفیسی‌راد و معصومه، (1403)، زمینه‌های موثر بر هویت زنان در ایران: مرور نظام‌مند پژوهش‌های داخلی در دو دهه گذشته. مطالعات زن و خانواده، 12 (1). 10.22051/jwfs.2024.43281.2966
کاستلز، مانوئل، (1945)، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: قدرت هویت (جلد دوم)، ترجمه احمد علیقلیان، افشیت خاکباز: تهران، طرح نو، چاپ پنجم.
کلاته‌ساداتی، احمد، صبوحی گلکار، زینب، (1403)، تغییرات بنیادین در نهاد خانواده و فردیت فرانهادگر. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. 13(2)237-252.  10.22059/jisr.2024.368977.1463
کوثری، مسعود، (1387)، نسل‌های ایکس، وای و زد وسیاستگذاری فرهنگی در ایران، راهبرد فرهنگ، 3 (1). 84-65.
 گیدنز، آنتونی، (1378)، تجدد و تشخص، جامعه‌شناسی و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه: ناصر موفقیان، تهران: نشر نی
گیدنز، آنتونی، (1389)، جامعه‌شناسی، ترجمه: محسن چاوشیان، تهران نشر نی.
Afrouz, R., Crisp, B. R., & Taket, A. (2023). Afghan women perceptions of gender roles, possibilities and barriers to change after settlement in Australia: A qualitative study. Qualitative Social Work, 22(3), 569-586.
Archer, M. (2012). The Reflexive Imperative in Late Modernity, New York: CUP
Aziimatussaadah, A. (2024). Resistance Against Traditional Gender Roles by Sansa Stark. LITERA KULTURA: Journal of Literary and Cultural Studies, 12(1), 79-88.
Bieleń, M., & Kubiczek, J. (2020). Response of the labor market to the needs and expectations of Generation Z. E-Mentor, 86(4), 87–94. https://doi.org/10.15219/em86.1486
Boyatzis, R. E(1998), Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, sage
Brooks, A., & Wee, L. (2008). Reflexivity and the transformation of gender identity: Reviewing the potential for change in a cosmopolitan city. Sociology, 42(3), 503-521.
Campbell, W. K., Campbell, S. M., Siedor, L. E., & Twenge, J. M. (2015). Generational differences are real and useful. Industrial and Organizational Psychology, 8(3), 324-331. https://doi.org/10.1017/iop.2015.43
Clarke, V. & Braun, V. (2013), Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing strategies for effective learning. The Psychologist, 26(2), 120-123.
ÇORA, H. (2019). The Effects of Characteristics of Generation Z on 21st Century Business Strategies. KAUJEASF, 10(20), 909–926. https://doi.org/10.36543/kauiibfd.2019.038
Dasgupta, Debastuti.(2018). Gender Portrayal in Age of Social Networking Sites: An Analytical Discussion, Journal of Media & Communication Studies, Vol. 8, No. 1, pp: 42- 48.
Fazloon, S., & Usman, H. (2024). Exploring the Factors Behind the Rejection of Traditional Gender Roles: A Preliminary Study amongst Gen Zers. Asia-Pacific, Journal of Futures in Education and Society, 3(2), 45–58. https://doi.org/10.58946/apjfes-3.2.p4
Fodor, M., Jäckel, K., & Szilagyi, T. P. (2018). Solutions which could support generation of z in case of choosing the proper career path. Proceedings of the IISES Annual Conference, Sevilla, Spain. https://doi.org/10.20472/iac.2018.035.015
Halim, M. L. D., Gutierrez, B. C., Bryant, D. N., Arredondo, M., & Takesako, K. (2020). Gender is what you look like: Emerging gender identities in young children and preoccupation with appearance. In Emerging Perspectives on Self and Identity, 89-100. Routledge https://doi.org/10.11144/JAVERIANA.M7-14.RQSR
Inglehart, R., & Welzel, C. (2005). Modernization, cultural change, and democracy: The human development sequence (Vol. 333). Cambridge university press Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9780511790881
Jayatissa, K. A. D. U. (2023). Generation Z – A New Lifeline: A Systematic Literature Review. Sri Lanka, Journal of Social Sciences and Humanities, 3(2), 179–186. https://doi.org/10.4038/sljssh.v3i2.110
Kılınç, E., & Varol, F. (2021). A Research on Post-Covid-19 Career Perception and Business Life Expectations of Generation Z: The Case of the Tourism and Business Faculties. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 9(1), 573–594. https://doi.org/10.21325/jotags.2021.804
Mokrý, S., Birčiaková, N., Slováčková, T., Stávková, J., & Nagyová, Ľ. (2016). Perception of wine labels by generation Z: Eye-tracking experiment. Potravinárstvo. https://doi.org/10.5219/647
Parker, K., & Igielnik, R. (2020, May 14). On the cusp of adulthood and facing an uncertain future: What we know about Gen Z so far. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/social-trends/2020/05/14/on-the-cusp-of-adulthood-and-fac ing-an-uncertain-future-what-we-know-about-gen-z-so-far-2/
Parsakia, K., Rostami, M., Saadati, N., & Navabinejad, S. (2023). Analyzing the causes and factors of the difference between the girls of the generation Z and the previous generations in Iran from the perspective of social psychology. Psychology of Woman Journal, 4(1), 1–13. https://doi.org/10.61838/kman.pwj.4.1.1
Said, R. A., Rashid, M. A. A., & Othman, M. A. (2020). Generation Z for Job Employment: Characteristic and Expectation. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 10(3). https://doi.org/10.6007/ijarbss/v10-i3/7072
Sánchez, Mira, N. (2024). doing gender in female breadwinner households: Gender relations and structural change. Gender, Work & Organization, 31(4), 1196-1213.
Shahandeh, K. (2024). Reimagining the Feminine Self: Strategies of Subversion in the Works of Contemporary Iranian Female Artists (Doctoral dissertation, SOAS University of London).
Shanneik, Y. (2024). Islam, Gender, and Sexualities. In Oxford Research Encyclopedia of Religion.
Simbürger, E. (2014). Reflexivity in qualitative social research: bridging the gap between theory and practice with Alvin Gouldner’s reflexive sociology. In Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación (Vol. 7, pp. 55–68).
Solbes-Canales, I., Valverde-Montesino, S., & Herranz-Hernández, P. (2020). Socialization of gender stereotypes related to attributes and professions among young Spanish school-aged children. Frontiers in psychology, 11, 609.
Stern, M. J., Oehme, K., Stern, N., Urbach, E., Simonsen, E., & Garcia, A. (2018). Introduction. In the judicial and generational dispute over transgender rights. Stanford Law & Policy Review, 9(1), 159.
Strauss, W., & Howe, N. (1991). Generations: The history of America's future, 1584 to 2069. (No Title). https://cir.nii.ac.jp/crid/1130000797332460288
Tang, F. (2019). A critical review of research on the work-related attitudes of Generation Z in China. Social Psychology and Society, 10(2), 19–28. https://doi.org/10.17759/sps.2019100203.
Tucket, Anthony (2005). "Applying thematic analysis theory to practice: a researcher’s ".Contemporary Nurse, no.1-2:75-87.
Twenge, J. M., Campbell, W. K., & Freeman, E. C. (2012). Generational differences in young adults' life goals, concern for others, and civic orientation, 1966–2009. Journal of personality and social psychology, 102(5), 1045. https://doi.org/10.1037/a0027408
Ward, L. M., & Grower, P. (2020). Media and the development of gender role stereotypes. Annual Review of Developmental Psychology, 2(1), 177-199.