The Strategic Role of Cultural Capital on Enhancing Entrepreneurship

Authors

1 Department of Social Sciences, Faculty of Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.

3 Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

Abstract

In today's societies, the continuation of the development and advancement of societies depends on the capacities of entrepreneurship in the human resources of each country. Therefore, paying attention to effective and influential factors on the expansion and strengthening of the entrepreneurial process is very important. Purpose: The purpose of this study was to investigate the role of cultural capital in developing entrepreneurial capacities. Method: The present study was conducted using a questionnaire with a sample size of 405 students among Tabriz University students at all levels in the academic year of 1994-94. A random stratified sampling method was used for analyzing the data SPSS software is also used. Results: The results of the research showed that there is a positive and significant relationship between cultural capital and entrepreneurship capacity development. That is, by increasing each of the variables of cultural capital, it is possible to increase the level of students' entrepreneurship. Also, the results indicate a positive and significant relationship between the dimensions of cultural capital and the dimensions of entrepreneurship. The average score of the students' score for the entrepreneurial potential, average to high, and for the average cultural capital variables. The pragmatism has the highest average for the potential of entrepreneurship and the cultural and social tendencies of the most average among the dimensions of cultural capital. Also, the results of multivariate regression showed that the level of entrepreneurship most affected by the variable of cultural and social interactions.

Keywords

Main Subjects


احمدپور داریانی، محمود (1379)، کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها)، تهران، نشر شرکت پردیس 57، چاپ اول.
احمدپور داریانی، محمود و مقیمی، سید محمد (1389)، مبانی کارآفرینی، تهران، انتشارات فراندیش، چاپ دهم.
بهشتی، محمد باقر و همکاران (1388)، بررسی رابطه علی بین کارآفرینی و بیکاری در بخش صنعت ایران، مجله فراسوی مدیریت، سال سوم، شماره 11، 183-153.
جانعلیزاده چوب بستی، حیدر و همکاران (1390)، سرمایه فرهنگی و موفقیت تحصیلی: ارزیابی تجربی مدل‌های نظری، پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، سال اول، شماره 2، 104-83.
خدایی، ابراهیم (1388)، بررسی رابطه سرمایه اقتصادی و فرهنگی والدین دانش آموزان با احتمال قبولی آنها در آزمون سراسری سال تحصیلی 1385، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال اول، شماره 4، 84-65.
دیو سالار، سمانه و بزرگی، فرشاد (1389)، بررسی نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی و توسعه پایدار، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، آبان ماه.
سپهرنیا، رزیتا و همکاران (1391)، بررسی جایگاه صنایع فرهنگی خلاق و رابطه آن با ارتقا سرمایه فرهنگی در ایران، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، سال دوم، شماره 1، 161-139.
سعیدی کیا، مهدی (1388)، اصول و مبانی کارآفرینی، انتشارات کیا، چاپ سیزدهم.
سلجوقی، خسرو (1388)، فرهنگ کارآفرینی، کارآفرینی فرهنگی، اهمیت، ضرورت و جایگاه، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 23، 75-58.
ظهیری، هوشنگ (1385)، سنجش پتانسیل کارآفرینی جوانان تحصیلکرده تهرانی و عوامل اجتماعی موثر بر آن، کار و جامعه، 73-57.
علی میری، مصطفی (1387)، آموزش کارآفرینی: پیدایش، توسعه، گرایش‌ها و چالش‌ها، مجله توسعه کارآفرینی، سال اول، شماره اول، 169-133.
علیزاده اقدم، محمدباقر (1391)، بررسی میزان امید به آینده در بین دانشجویان و عوامل موثر بر آن، جامعه‌شناسی کاربردی، سال بیست و سوم، شماره 4، پیاپی 48، 206-189.
عباس زاده، محمد و علیزاده اقدم، محمدباقر و میرزائی، مجتبی (1394)، بررسی نقش سرمایه اجتماعی در توسعۀ پتانسیل کارآفرینی، دو فصلنامه جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، سال چهارم، شماره 2، 75-103.
قرونه، حسن (1389)، بازتاب سرمایه فرهنگی در آینه سازمان، تدبیر، شماره 217، 43-39.
قوامی،‌ هادی و محمدرضا، لطفعلی‌پور (1387)، بررسی عوامل موثر بر انتخاب کارآفرینی در مقایسه با اشتغال دستمزدی دانش آموختگان: مطالعه موردی دانشگاه فردوسی مشهد، مجله دانش و توسعه، سال پانزدهم، شماره 24، 189-169.
کاظمی‌ترقبان، مریم و مبارکی، محمد حسن (1391)، بررسی اثر کارآفرینی بر رشد اقتصادی ایران با استفاده از رویکرد میانگین‌گیری بیزی، مجله توسعه کارآفرینی، دوره پنجم، شماره3، 144-125.
کاوسی، اسماعیل و حیدری‌زاده، الهه (1390)، سرمایه فرهنگی، سرمایه انسانی و توسعه، پژوهش‌نامه علوم اجتماعی، شماره 71، صص 72-43.
میرجلیلی، سیدحسین (1386)، نقش سرمایه فرهنگی در مهندسی فرهنگی، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال دوم، شماره 12، 45-43.
نصرآبادی، محمد و همکاران (1391)، عوامل موثر بر سرمایه فرهنگی در شهرستان‌های کاشان و آران بیدگل، علوم اجتماعی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال هشتم، شماره 27، 171-143.
نظری، محمدرضا (1389)، کارآفرینی، نشر پیام پویا، چاپ دوم.
نوغانی، محسن (1386)، تاثیر نابرابری سرمایه فرهنگی بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان پیش دانشگاهی در دست یابی به آموزش عالی، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال بیست و سوم، شماره 3، پیاپی 91، 101-71.
نوربخش، سیدمرتضی (1389)، نقش سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده در موفقیت داوطلبان آزمون سراسری، فصلنامه برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، شماره 4، 93-134.
الوانی، سید مهدی و رودگرنژاد، فروغ (1389)، مدل توسعه کارآفرینی در سازمان‌های کوچک و متوسط، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، شماره 4، پیاپی 37، 87-73.
هزار جریبی، جعفر (1382)، توسعه کارآفرینی و دانش آموختگان، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 30، 177- 159.
هزارجریبی، جعفر (1384)، کارآفرینی، تهران، انتشارات پژوهشکده اقتصادی، چاپ اول.
Harper, Rosalyn. (2002), " the measurement of Social Capital in the united kingdom", National Statistics, pp. 1-9.
Klein, Peter G & Foss, Nicolai J. (2009), Historical Foundation of Entrepreneureship research, Edited by Hans Landstrom & Franz Lohrke, published by Edward Elgar, 2010.
Light, Ivan & Dana, Leo-Paul. (2013), " Boundaries of Social Capital in Entrepreneurship ", Entrepreneurship theory and Practice, pp. 1-22.
Naude, Wim (2008), Entrepreneurship in Economic Development, World Institute for Development Economics Research, pp. 1-45.
Neira, Isabel & et.al. (2013), "Social and human Capital as determining Factors of Entrepreneurship in the Spanish Regions", Investigaciones Regionales, pp. 115-139.
Pishghadam, reza & Zabihi (2011), Social and Cultural Capital in Creativity capital social et culturel dans la creativite, Canadian Social Science, Vol. 7, No. 2, pp. 32-38.
Van Praag, C.Mirjam. (1999), Some Classic Views on Entrepreneurship, De Economist 147, pp. 311-335.
Dejardin, Marcus (2000), Entrepreneurship and Economic Growth: An Introductive survey to specific Topics, Institute for Development Strategies.
Coron, Catherine (2008), The impact of Education and Training systems on Entrepreneurship: A comparative approach between the United Kingdom and France, journal of Asia Entrepreneurship and Sustainability, Vol IV, Issue 2, pp. 4-22.
Burdus, Eugen (2010), Fundamentals of Entrepreneurship, Review of International Comparative Management, Volume 11, Issue 1, pp. 33-42.
Singh, Robert P & et.al (2009), Family Matters: Differences in having self-employed parents between black and white Entrepreneur, In: Entrepreneurship and its Economic significance, behavior and effects, Nova Science Publishers, Inc, pp. 1-20.