- آرگایل، مایکل (1383). روانشناسی شادی، ترجمه: فاطمه بهرامی و دیگران، تهران: جهاد دانشگاهی.
- ابوالحسن تنهایی، حسین و حکیمی، کتایون (1391). ﺑﺮرﺳﯽ تطبیقی راﺑﻄﻪ بین ﻣﻔﻬﻮم ﻋﺪاﻟﺖ و ﻫﻮیت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﻗﺮن ﻣﻌﺎﺻﺮ از دیدﮔﺎه ﻫﺮﺑﺮت ﺑﻠﻮﻣﺮ (تفسیرﮔﺮا) و آﻧﺘﻮﻧﯽ گیدنز (ﺳﺎﺧﺖﮔﺮا). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال چهارم، شماره2: صص 54-41.
- اعتمادزاده، هدایتالله، جعفری، سیدابراهیم و عابدی، محمدرضا. (1388) بررسی عوامل آموزشی، کالبدی و سازمانی موثر بر شادمانی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و نهم، شماره 2، صص 77 تا 100.
- افروز، غلامعلی و شیخزاده، ابراهیم (1390). ﺑﺮرﺳﯽ ارﺗﺒﺎط بینﻫﻮش هیجانی ﺑﺎ ﺷﺎدﻣﺎﻧﯽ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن تیزﻫﻮش ﻣﻘﻄﻊ راﻫﻨﻤﺎیی ﻣﺪارس ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال سوم، شماره2: صص 112-97
- توسلی، غلامعباس و ابراهیمپور، داود (1390). هویتیابی مدرن و سرمایه اجتماعی دانشجویان، جامعهشناسی آموزش و پرورش، شماره 1، (36 – 7).
- توسلی، غلامعباس و اصل زعیم، مهدی(1390). ﻫﻮیتﻫﺎی ﻗﻮﻣﯽ و ﻣﻌﻤﺎی ﻫﻮیت ﻣﻠﯽ. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال سوم، شماره2: صص 96-75
- جعفروند، فرشاد و فتحی، سروش(1394). تحلیلی بر رابطه سرمایه اجتماعی و شادی در زندگی دانشجویی (مورد مطالعه: دانشجویان واحد علوم تحقیقات تهران). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال هفتم، شماره3: صص 95-81
- جوکار، بهرام و رحیمی، مهدی (1386). تأثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر شادی در گروهی از دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز، روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 4، (384-376).
- چلبی، مسعود و سید محسن موسوی (1387). بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر شادمانی در سطوح خرد و کلان، جامعهشناسی ایران، دوره نهم، شماره 1و2، (34 تا 57).
- دوران، بهزاد و منوچهر محسنی (1383). هویت: رویکردها و نظریهها. مبانی نظری هویت و بحران هویت. تهران: جهاد دانشگاهی پژوهشکده علوم انسانی واجتماعی و دفتر مطالعات وتحقیقات سیاسی وزارت کشور.
- ربانی، رسول (1380). فرهنگ و شادی: رویکردی نظری و تجربی در زندگی روزمره سرپرستان خانوار در شهر اصفهان، مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 8، (41 تا78).
- ربانی، علی و کیانپور، مسعود (1388). جامعهشناسی احساسات، جامعهشناسی کاربردی، سال بیستم، شماره پیاپی 34، شماره 2، (64-35).
- رجبلو، قنبرعلی و حسینپناهی، حلیمه (1396). هویت قومی و توسعه یافتگی سیاسی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 95-94). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال دهم، شماره1: صص 46-26
- سمیعی اصفهانی، علیرضا و پوردانش، سامر (1397). بررسی عوامل اجتماعی موثر بر نشاط اجتماعی معلمان (مطالعه موردی معلمان نواحی 20 و 21 شهر تهران). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال یازدهم، شماره1: صص 100-90
- سیفاللهی، سیفالله و مروت، برزو (1392). شکلگیری هویت قومی و ملی و عوامل اجتماعی موثر بر آن در نزد ساکنان کرج. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال ششم، شماره1: صص 95-81
- علائی بوسجین، محسن و بشیری گیوی، حسین (1396). نقش توسعه برنامههای فرهنگی- اجتماعی دانشگاه پیام نور بر نشاط اجتماعی دانشجویان در سال 1395. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال نهم، شماره2: صص 51-41
- علمی، محمود (1390). تعیین رابطه بین بیگانگی اجتماعی دانشجویان و پایگاه هویت آنان. طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
- غضنفری، احمد، (۱۳۸۲)، اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه سبک هویت (ISI-6G)، مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره 2
- دهقانی غلامرضا (1393). بررسی رابطه کیفیت زندگی با میزان نشاط اجتماعی میان کارکنان شرکت گاز منطقه شمالغرب کشور، پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم اجتماعی.
- کفاشی، مجید (1393). مدل معادلات ساختاری مولفههای سبک زندگی مؤثر بر هویت اجتماعی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال ششم، شماره3: صص120-105
- گزارش جهانی نشاط در سال 2013، دفتر مطالعات رفاه اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دی 1394
- گیدنز، آنتونی (1378). تجدد و تشخص؛ هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه: ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
- محمدی، اصغر (1398). رابطه عوامل فرهنگی و مذهبی با شادمانی اجتماعی و تاثیر آن بر توسعه اجتماعی (مورد مطالعه: ساکنان شهر اصفهان). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال یازدهم، شماره4: صص 125-111
- میرشاهجعفری، ابراهیم و محمدرضا عابدی و هدایتالله دریکوندی (1381). شادمانی و عوامل موثر بر آن، تازههای علوم، سال چهارم ، شماره سوم، (58-50).
- نوابخش، مهرداد و مقتدرزاده ملکی، احمدعلی(1391). بررسی ابعاد هویتی سهگانه (محلی، ملی و جهانی) در بین جوانان و نقش آن در توسعه فرهنگی استان آذربایجانشرقی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال پنجم، شماره1: صص 95-83
- Berzonsky، M. D. (2008). Identity formation: The role of identity processing and cognitive processes. Personality and Individual Differences، 44: 645–655.
- Berzonsky, M. D., Kuk, L. (2005). Identity, psychological maturity and academic performance, personality and individual difference. European Journal of Personality, 39 (1), 235-247.
- Berzonsky, M. D., Cieciuch, J., Duriez, B., Soenens, B. (2011). The how and what of identity formation: Association between identity s and value orientations. ersonality and Individual Differences, 50 (2), 259-299.
- Kaspersen, Lars, Bo (2000); Anthony Giddens, an introduction in a social theorist, BlackwellPublishers.
- Myers, D. G, (2002); Happy & Healthy. <http://abclocal.g.com/68- wls/news/012802-hshappyhealthy.
- Paterson, C. (2000); the future of optimism, American Psychologist, 55(1), 44-55.
- Veenhoven, R. (1993); Data book of happiness, New York: Redial publishing company. (2006); New direction in the study of happiness, October 2006, www.weenhoven.fsw.eur.nl.
- Zingerle, A. (2000); Simmel on happiness, journal of happiness studies, No.1, pp.: 465-477.