معاونت پژوهشی دانشگاه تبریزجامعه شناسی اقتصادی و توسعه2322-43716220180220زمینه های فرهنگی توسعه اقتصادی و عوامل اجتماعی مرتبط با آن1257308FAعبدالرضاادهمیعضو هیات علمی- مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد تهران شمالعباسهاتفیدانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی اقتصادی و توسعه- دانشگاه آزاد واحد تهران شمالJournal Article20171214در فرایند توسعه اقتصادی توجه به پایه های فرهنگی و اجتماعی یکی از مهمترین ارکان آن محسوب می شود. بر این اساس باید به رویکردهایی که منجر به توسعه اقتصادی شوند، توجه کرد. هدف این تحقیق شناسایی زمینه های فرهنگی توسعه اقتصادی و عوامل اجتماعی مرتبط با آن در شمالغرب ایران بود. متغیرهای تحقیق شامل اعتماد متقابل اجتماعی، همدلی اجتماعی، حمایت دولتی و عدالت اجتماعی و متغیر وابسته زمینه های فرهنگی توسعه اقتصادی بودند. در این تحقیق از نظریه های مختلف از جمله نظریه لرنر، کلمن، میردال و گیدنز استفاده شده است. روش تحقیق، پیمایشی و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج بدست آمده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی نشانگر اعتبار و پایایی بالای سؤالات بودند. جامعه آماری، کارگزاران صنعتی شهرهای تبریز و ارومیه بوده و کارگاههای 10تا50 نفر کارکن انتخاب شدند. حجم نمونه با روش کوکران انجام گرفت که تعداد 462 کارگزار بدست آمد. نمونه های مورد نظر با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب و تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل دو متغیره از پیرسون و تحلیل چند متغیره از رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان داد که بین متغیرهای مستقل با وابسته همبستگی وجود دارد. در تحلیل چند متغیره از بین متغیرهای وارد شده به روش گام به گام، متغیر اعتماد متقابل اجتماعی به دلیل اینکه از ضریب پیش بینی بالایی برخوردار بود، به عنوان متغیری انتخاب شد که بیشترین اثر را بر متغیر وابسته داشت.https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_7308_2947149873c28ab3058243d4d82eacdc.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه تبریزجامعه شناسی اقتصادی و توسعه2322-43716220180220بررسی تاثیر قیمت مسکن بر نرخ باروری در مناطق روستایی ایران27517309FAحسینپناهیدانشیار گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریزتوکلآقایاری هیراستادیار گروه علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریزnullسید علیآل عمراندانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریزJournal Article20171216جمعیت و مسایل مربوط به آن، از جمله مسایل چندبعدی و پیچیدهی جوامع انسانی است که هم تحت تأثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظایر آنها میباشد و هم تأثیرگذار بر آنها. باروری یکی از مولفههای مهم حرکت جمعیتی است که کشورهای مختلف بر اساس شرایط جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی خود سیاستهای تشویقی یا کنترلی در قبال آن اعمال میکنند. از طرفی دیگر، موضوع مهمی که در سالهای اخیر نظر اکثر محققان را در زمینهی عوامل تاثیرگذار بر نرخ باروری به خود معطوف نموده است، مسالهی قیمت مسکن و تاثیر آن بر تصمیمات باروری خانوادهها میباشد. از اینرو پژوهش حاضر به دنبال بررسی تاثیر قیمت مسکن بر نرخ باروری در مناطق روستایی ایران با استفاده از روش جوهانسن- جوسیلیوس و در فاصلهی زمانی فصل اول سال 1375 تا فصل چهارم سال 1394 است. نتایج پژوهش دلالت بر این دارد که قیمت مسکن تاثیر منفی و معنیدار بر نرخ باروری در مناطق روستایی ایران دارد. از اینرو با توجه به اینکه معیشت اکثر مردم روستا از طریق کشاورزی، دامداری و دامپروری بوده و از طرفی والدین روستایی جهت کمکیار در امورات یاد شده و همچنین بیمهی پیری خود نیاز به فرزند بیشتری دارند، بر این اساس پیشنهاد میشود که سیاستگذاران اقتصادی با کنترل صحیح عوامل طرف عرضه و طرف تقاضای مسکن، موجبات کاهش قیمت مسکن در مناطق روستایی و به دنبال آن افزایش باروری در این مناطق را به جهت رونق بخشیدن به فعالیتهای کشاورزی، دامداری و دامپروری و افزایش تولید فراهم سازند.https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_7309_8aab33c59f58345bf3413b4fd474171f.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه تبریزجامعه شناسی اقتصادی و توسعه2322-43716220180220بررسی رابطه بین سبکهای فرزندپروری خانواده و شخصیت کارآفرینانه جوانان (مطالعه موردی شهر تهران)53837305FAمهدیجلالیدانشجوی دکتری جامعه شناسی بررسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه شهید بهشتی تهران0000000228230890Journal Article20171116بیکاری یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ایران است. کارآفرینی از جمله عواملی است که میتواند این مشکل را تا حدودی برطرف نماید. از طرف دیگر، خانواده، اساسیترین نهاد جامعهپذیر کردن، بهویژه در سالهای اولیه زندگی است. اینکه خانواده چگونه فرد را تربیت میکند، بر شکلگیری شخصیت وی، اثرگذار است. گونههای ساختار قدرت در خانواده که مؤید نوع شیوههای تربیتی والدین است، در بروز رفتارهای متفاوت فرزندان در زندگی اجتماعی مؤثر است. پژوهش حاضر، باهدف بررسی رابطه بین سبک فرزندپروری و شخصیت کارآفرینانه افراد، در بین جوانان تهرانی انجامگرفته است. برای رسیدن به هدف تحقیق از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه استفاده شد. با توجه به جامعه آماری تحقیق، تعداد 397 نفر از جوانان تهرانی بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شد و موردبررسی قرار گرفت. شخصیت کارآفرینانه شامل شش بعد خلاقیت، مرکز کنترل درونی، استقلالطلبی، خطرپذیری منطقی، نیازبهموفقیت و تحمل ابهام است. همچنین گونههای فرزندپروری نیز شامل فرزندپروری مقتدر، فرزندپروری دموکراتیک و فرزندپروری سهلگیر میباشد. مقدار F محاسبهشده 216/44 شد که درسطح 95 درصد، معنیداری رابطه بین سبک فرزندپروری و شخصیت کارآفرینانه را نشان میدهد. R با ضریب همبستگی چندگانه 457/0 نشان داد که متغیرهای مستقل داخل معادله، بهطور همزمان، تقریباً 7/45 درصد با متغیر شخصیت کارآفرینانه ارتباط دارند. R2 با ضریب تعیینی که داشت، نشان داد که 9/20 درصد از واریانس متغیر شخصیت کارآفرینانه بهوسیله متغیرهای مستقل موجود در معادله تبیین میشوند.https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_7305_a5a31eac83e7f0c198bc85fb830dc6db.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه تبریزجامعه شناسی اقتصادی و توسعه2322-43716220180220مروری نظامند بر مطالعات فرهنگ مالیاتی و عوامل موثر بر آن در ایران851167306FAمحمدحیدریدانشجوی دکترای جامعه شناسی (اقتصاد - توسعه) دانشگاه اصفهانوحیدقاسمیاستاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانمحسنرنانیاستاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهانمحمدتقیایماناستاد جامعه شناسی دانشگاه شیرازJournal Article20171120فرهنگ مالیاتی به عنوان یکی از مولفههای اصلی پدیده مالیات و مالیاتستانی در دنیای مدرن به شمار میآید، سیاستگذاران اقتصادی و سیستم مالیاتی را چارهای جز مدنظر قرار دادن و توجه و تمرکز بیشتر بر این فرهنگ و تقویت آن در جهت کارآمدی مالیات نیست. پژوهش حاضر با هدف بررسی مطالعات و پژوهشهای صورت گرفته در خصوص فرهنگ مالیاتی و عوامل موثر بر آن در ایران با روش مرور نظاممند به انجام رسیده است. جامعه آماری پژوهش مطالعات انجام شده در خصوص فرهنگ مالیاتی به تعداد چهارده پژوهش است. یافتههای پژوهش بیانگر این است: به لحاظ روششناسی رویکرد غالب در پژوهشهای مرتبط با فرهنگ مالیاتی در ایران، روششناسی کمی و به عبارت دقیقتر رویکرد قیاسی – فرضیهای است؛ جامعه آماری مطالعات مرتبط با فرهنگ مالیاتی طیفی از کنشگران درگیر در عرصه مالیات شامل مودیان، ممیزان و کارشناسان مالیاتی است؛ سنجش فرهنگ مالیاتی در این پژوهشها مبتنی بر ابعاد ذهنی (نگرش مالیاتی) عینی (کنش و رفتار مالیاتی) و ترکیبی از این دو بعد است؛ عوامل اثرگذار مورد بررسی بر فرهنگ مالیاتی در پژوهشهای صورت گرفته قابل تقسیمبندی به عوامل نهادی (ساختاری) و عوامل مربوط به کنشکران (عاملیت) است که در دو دسته عوامل بیرون از عرصه مالیات و درون آن و همچنین عوامل بازدارنده (تضعیف کننده) و پیشبرنده (تقویتکننده) فرهنگ مالیاتی قرار میگیرند.https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_7306_a78bff34db506f5bb2475142d3887b7e.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه تبریزجامعه شناسی اقتصادی و توسعه2322-43716220180220بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی با اخلاق کار (هنجاراخلاقی، هنجار اجتماعی) در بین کارمندان وزارت علوم،تحقیقات و فناوری تهران1171417612FAافسانهکمالیاستادیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه الزهرامرضیهموسوی خامنهاستادیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه الزهرارقیهعظیمی سقین سرادانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه الزهراJournal Article20180116استناد ماده 99 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1379/1/17 یکی از اهداف وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ترویج فکر اخلاق و ارتقای فرهنگ علم دوستی، تعمیق و گسترش علوم،معارف،ارزشهای انسانی و اسلامی میباشد.<br /> <br /> با توجه به اینکه کشور ما، یک کشور اسلامی است و یکی از اهداف این وزارت هم گسترش ارزشهای انسانی و اسلامی است و این نیازمند کارمندانی با اخلاق کار و سرمایه اجتماعی بالا میباشد. <br /> هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی با سه بعد ابطه ای، ساختاری و شناختی با اخلاق کار با دو بعد هنجار اخلاقی و هنجار اجتماعی است. شیوه پژوهش پیمایش و جامعه آماری آن، کارمندان وزارت علوم (800)نفر بودند. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 154 نفر برآورد، به شیوه نمونهگیری طبقهای در سال 1394انتخاب شد. داده های استخراجی از این نمونه با استفاده از نرم افزار spss و به وسیله آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. میانگین اخلاق کار در این پژوهش (8.72) از 10 بوده است. یافته های حاصل از رگرسیون نشان می دهد که سرمایه اجتماعی رابطه ای و شناختی تاثیر معناداری بر اخلاق کار دارد، و به طور کلی سرمایه اجتماعی سازمانی 22/0 تغییرات اخلاق کار را تبیین نموده است.https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_7612_bd7c2de333eac8370f99f3880c8f2246.pdfمعاونت پژوهشی دانشگاه تبریزجامعه شناسی اقتصادی و توسعه2322-43716220180220تحول گفتمان عدالت در ایران: مطالعه موردی دولتهای محمود احمدینژاد و حسن روحانی1431807307FAفردینقریشیاستاد گروه روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهرانمحمدباقرعلیزاده اقدمدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز0000-0003-4810-5680رحیمزایرکعبهدانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریزJournal Article20171107موضوع این پژوهش، استخراج عناصر گفتمان عدالت در دو دولت احمدینژاد و روحانی بر مبنای تحلیل گفتمانی لاکلا و موف (1985) و همچنین بررسی مصادیق ابعاد عدالت در سه بعد اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و سیاسی در دولت های مذکور است. مبنای بررسی و تحلیل گفتمان در این پژوهش شامل سخنرانیهای روسای جمهور، لوایح اصلی تنظیمی دو دولت از جمله لوایح برنامههای توسعه پنج ساله، گزارشهای رسمی دولتی و اقدامات اجرایی دولتهای مورد بررسی میباشد. بر اساس مطالعات به عمل آمده، «حمایت از توده فرودست» دال مرکزی گفتمان دولت محمود احمدینژاد و «اعتدال وتوسعه» دال مرکزی گفتمان دولت حسن روحانی است. این دو گفتمان از منظری بالاتر به عنوان دو خردهگفتمان یا قرائت متفاوت از گفتمان انقلاب اسلامی ایران هستند و با توجه به اقبال عمومی به خردهگفتمان دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاستجمهوری 1392 میتوان از این موضوع به مثابه شاخص تحول گفتمان عدالت در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران یاد کرد.https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_7307_30f8517be96fdf71e32a6194aa70c14d.pdf