TY - JOUR ID - 10623 TI - ارائه الگوی راه‌اندازی موفق شرکت‌های کوچک و متوسط مبتنی بر رویکرد تلفیقی JO - جامعه شناسی اقتصادی و توسعه JA - JEDS LA - fa SN - 2322-4371 AU - عاقل فدیهه, زهرا AU - حسن پور, اسماعیل AU - میرابی, وحیدرضا AU - باقری, مهدی AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد قشم، قشم، ایران AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد قشم، قشم، ایران, AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد بندر عباس، بندر عباس، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 1 SP - 71 EP - 92 KW - الگوی موفق KW - شرکت‌های کوچک و متوسط KW - نظریه زمینه ای KW - آزمون حداقل مربعات جزئی KW - پارک علم و فناوری خراسان رضوی DO - N2 - مطالعه حاضر، به دلیل اهمیت شرکت‌های کوچک‌و‌‌متوسط در اقتصاد جامعه و اهمیت موفقیت این شرکت‌ها در مرحله راه‌اندازی به شناسایی الگوی راه‌اندازی موفق شرکت‌های کوچک ‌و‌ متوسط می‌پردازد. روش پژوهش تلفیقی (کیفی – کمی) است که بخش کیفی مبتنی بر نظریه زمینه‌ای و بخش کمی مبتنی بر آزمون حداقل مربعات جزئی انجام شده است. داده‌های مورد نیاز در بخش کیفی از طریق مصاحبه با 18 مدیر از شرکت‌های کوچک‌و‌متوسط در پارک علم و فناوری خراسان مبتنی بر روش اشباع نظری بدست آمده است. در بخش کیفی سه دسته از عوامل سازمانی شامل عوامل داخلی سازمان، عوامل خارجی سازمان و استراتژی‌ها شناسایی شدند. این نتایج در بخش کمی مورد آزمون قرار گرفت که نتایج تجزیه و تحلیل داده‌های کمی نشان از برازش مدل مورد آزمون دارد. همچنین طبق ضریب تعیین راه‌اندازی موفق شرکت‌های کوچک و متوسط، 7/52 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحت تأثیر متغیرهای مستقل وارد شده در مدل هستند و مابقی عواملی هستند که در مدل در نظر گرفته نشده است. بر این اساس، عوامل داخلی و خارجی سازمانی به عنوان متغیر مستقل و استراتژی‌های سازمانی به عنوان متغیر واسط، در راه‌اندازی موفق شرکت‌های کوچک و متوسط، نقش دارند. UR - https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10623.html L1 - https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10623_9fde25d1280091914e0b9f9648fece14.pdf ER -