معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
تحلیل فازی رابطه پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
1
23
FA
حبیب
احمدلو
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی و عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور (نویسنده مسئول).
habibahmadlu1354@yahoo.com
محمدجواد
زاهدی مازندرانی
0000-0001-7576-6658
دانشیار، گروه علوم اجتماعی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
m_zahedi@pnu.ac.ir
فیروز
راد
0000-0003-0455-1195
استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تبریز، ایران.
rad_291@yahoo.com
مساله مقاله حاضر رابطه پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. سوال این است که آیا استانهایی که از پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی بالاتری برخوردار هستند مشارکت انتخاباتی بالاتری دارند؟ از رویکردهای نظری تحقیق این فرضیه استنتاج شده است که پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، و هر یک از مولفه های آن شرط لازم برای مشارکت انتخاباتی هستند. رویکرد روش شناختی مقاله حاضر تحلیل تطبیقی کیفی فازی با استفاده از داده های ثانویه است. جامعه آماری شامل همه استانهای ایران در سال 1392 است. برای آزمون فرضیه تحقیق از روش فازی و نرم افزارهای spss و fs/qca استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی شرط علی معمولا لازم و نه کافی برای مشارکت انتخاباتی استانهای مورد بررسی است. همچنین دریافتیم که هر یک از مولفه های پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی یعنی پایگاه تحصیلی، پایگاه شغلی و سرانه درآمد نیز به صورت منفرد شرط معمولا لازم برای مشارکت انتخاباتی هستند.
"پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی","مشارکت انتخاباتی","تحلیل فازی"
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10621.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10621_eb03080a6d8b38ffe773ea6645414229.pdf
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
مطالعه رابطه سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی با ترس از جرم (مورد مطالعه: حاشیهنشینان شهر تبریز)
25
44
FA
محمدباقر
علیزاده اقدم
0000-0003-4810-5680
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
aghdam1351@yahoo.com
محمد
عباس زاده
0000-0003-4837-0329
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز. تبریز. ایران
m.abbaszadeh2014@gmail.com
کمال
کوهی
دانشیار جامعه شناسی، موسسه تحقیقات اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
k.koohi@tabrizu.ac.ir
سیمین
افشار
دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشکده حقوق وعلوم اجتماعی، دانشگاه تبریز
simin_afshar@yahoo.com
ترس و نگرانی از جرم از جمله مهمترین مسائل اجتماعی شهرهای امروز است که تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی است. هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی با ترس از جرم در بین حاشیهنشینان است. این پژوهش به روش پیمایشی در بین 600 نفر از حاشیهنشینان شهر تبریز در سال 1397 با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشهای صورت گرفته است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که میزان ترس از جرم در سطح متوسط قرار دارد. همچنین میزان ترس از جرم بر حسب جنس و وضعیت شغلی پاسخگویان متفاوت است. بهطوری که میزان ترس از جرم در بین زنان بیشتر از مردان و در بین افراد خانهدار بیشتر از سایر گروههای شغلی است. بین کیفیت زندگی و سرمایه اجتماعی با ترس از جرم همبستگی معنادار معکوسی وجود دارد. علاوه بر این، احساس بهزیستی، اعتماد اجتماعی، استانداردهای شهروندی و مشارکت اجتماعی توانستهاند 20 درصد از تغییرات ترس از جرم پاسخگویان را تبیین کنند.
سرمایه اجتماعی,کیفیت زندگی,ترس از جرم,حاشیهنشینان
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10505.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10505_164488e1ffc92352eb715eccc94de9be.pdf
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
تحلیل فازی تنوعات تجربی توسعه اقتصادی براساس جایگاه نخبگان استانها در ساختار سیاسی معاصر ایران
45
70
FA
محمود
تیموری
دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
teymouri.mahmood@gmail.com
حسین
اکبری
استادیار جامعهشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران،
akbarihussein@gmail.com
حسین
میرزایی
0000-0002-5278-309X
استادیار جامعه شناسی دانشکده ادبیات، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
hmirzaei@um.ac.ir
محمد
مبارکی
استادیار جامعه شناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
mobaraki_md@yazd.ac.ir
پژوهش حاضر بر آن است که با استخراج مسیر علی عطفی و ترکیبی، شروط تأثیرگذار بر توسعه اقتصادی برمبنای تنوع تجربی نقش نخبگان استانها در ساختار سیاسی معاصر ایران، احصاء گردد. روش این مطالعه، تطبیقی- کیفی بوده و جهت کنترل شرایطی نظیر جایگاه نخبگان استانها در ساختار سیاسی معاصر ایران کشور، مجموعه دادههای 9 استان دارای نخبه سیاسی تأثیرگذار با استفاده از رهیافت منطق فازی مورد تحلیل قرار گرفته است. آزمون مقایسه میانگینها نشان میدهد که تفاوت معنیداری بین سطح توسعهیافتگی اقتصادی استانها براساس جایگاه نخبگان استان در ساختار سیاسی وجود دارد. نتایج شرایط لازم و کافی منفرد نیز نشان داد که شرط ساختار فرصتی (بیرونی) و سرمایه فرهنگی شرط کافی بروز نتیجه (توسعه اقتصادی) و سایر شروط علی هر یک به تنهایی شرط لازم است. در علیتهای عطفی و ترکیبی، پنج مسیر متعدد علی، براساس معیارهای کفایت نظری و تجربی (ضریب پوشش و سازگاری) دارای اهمیت نظری و تجربی لازم است و در میان ترکیبهای علی مهم که شاخص سازگاری و پوشش مناسبی دارند، دو شرط توسعه فرهنگی و فرصتهای صنعتی و معدنی مشترک است و بهعنوان شرط لازم نهایی شناخته شده است.
تحلیل فازی,تنوعات تجربی,توسعه اقتصادی,نخبگان سیاسی,ایران
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10622.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10622_c86f5be4a5299334ffc16099ffcd8848.pdf
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
ارائه الگوی راهاندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط مبتنی بر رویکرد تلفیقی
71
92
FA
زهرا
عاقل فدیهه
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد قشم، قشم، ایران
aghel_f@yahoo.com
اسماعیل
حسن پور
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد قشم، قشم، ایران,
dresmaeilhasanpour@gmail.com
وحیدرضا
میرابی
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
vrmirabi@yahoo.com
مهدی
باقری
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد بندر عباس، بندر عباس، ایران
mbagheri.sbu@gmail.com
مطالعه حاضر، به دلیل اهمیت شرکتهای کوچکومتوسط در اقتصاد جامعه و اهمیت موفقیت این شرکتها در مرحله راهاندازی به شناسایی الگوی راهاندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط میپردازد. روش پژوهش تلفیقی (کیفی – کمی) است که بخش کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای و بخش کمی مبتنی بر آزمون حداقل مربعات جزئی انجام شده است. دادههای مورد نیاز در بخش کیفی از طریق مصاحبه با 18 مدیر از شرکتهای کوچکومتوسط در پارک علم و فناوری خراسان مبتنی بر روش اشباع نظری بدست آمده است. در بخش کیفی سه دسته از عوامل سازمانی شامل عوامل داخلی سازمان، عوامل خارجی سازمان و استراتژیها شناسایی شدند. این نتایج در بخش کمی مورد آزمون قرار گرفت که نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کمی نشان از برازش مدل مورد آزمون دارد. همچنین طبق ضریب تعیین راهاندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط، 7/52 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحت تأثیر متغیرهای مستقل وارد شده در مدل هستند و مابقی عواملی هستند که در مدل در نظر گرفته نشده است. بر این اساس، عوامل داخلی و خارجی سازمانی به عنوان متغیر مستقل و استراتژیهای سازمانی به عنوان متغیر واسط، در راهاندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط، نقش دارند.
الگوی موفق,شرکتهای کوچک و متوسط,نظریه زمینه ای,آزمون حداقل مربعات جزئی,پارک علم و فناوری خراسان رضوی
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10623.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10623_9fde25d1280091914e0b9f9648fece14.pdf
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
تأثیر توسعه سرمایه انسانی بر عملکرد مالی کسبوکارهای کوچک و متوسط از طریق عملکرد نوآوری و عملیاتی
93
114
FA
سیدصمد
حسینی
استادیار گروه مدیریت دانشگاه تبریز، ایران
s.hosseini@tabrizu.ac.ir
یونس
نیکخواه
0000-0002-6683-2403
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تبریز، ایران
younes.nikkhah20@gmail.com
اژدر
کرمی
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تبریز، ایران
a.karami10@gmail.com
یکی از مهمترین عواملی که بقاء شرکتهای کسبوکارهای کوچک و متوسط را تضمین میکند، عملکرد مالی مطلوب آنها است. از سوی دیگر، وجود سرمایه انسانی برتر، منبع اساسی در پیشبرد عملکرد کسبوکارهای کوچک و متوسط در صنایع مختلف است که در این راستا، عملکرد نوآوری و عملکرد عملیاتی، نقش بسیار مهم و قابلتوجهی دارند. ازاینرو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیرات توسعه سرمایه انسانی بر عملکرد مالی از طریق عملکرد نوآوری و عملکرد عملیاتی در شرکتهای کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی است. این پژوهش از نوع مطالعات علّی و کمی است که برای بررسی رابطه بین متغیرها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. همچنین، تحلیلهای این مطالعه از طریق نرمافزارهای SPSS نسخه 23 و Smart PLS نسخه 3 انجام پذیرفته است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها، نشان میدهد که همه روابط بین متغیرها معنادار است. بهطورکلی، با اهمیت نهادن به سرمایه انسانی از طریق عملکرد نوآوری و عملکرد عملیاتی میتوان بر بهبود عملکرد مالی کسبوکارهای کوچک و متوسط تأثیرگذار بود. درنهایت، این پژوهش برای مدیران و صاحبان شرکتهای کوچک و متوسط، چشماندازی متفاوت از حیث توسعه سرمایه انسانی برای بهبود عملکرد ارائه میدهد.
عملکرد مالی,عملکرد نوآوری,عملکرد عملیاتی,توسعه سرمایه انسانی,کسبوکارهای کوچک و متوسط
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10624.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10624_7bf181778ea6189d91a7c4ab1df6db50.pdf
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
مناطق آزاد ، محرک توسعه تحلیلی جامعه شناختی بر ابعاد عملکردی منطقه آزاد ارس
115
140
FA
زهرا
حضرتی صومعه
0000-0001-6985-0933
استادیار جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
hazrati14@yahoo.com
روح اله
ساعی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی، علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، تهران، ایران
saei.bani@gmail.com
روزا
کرم پور
استادیار دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
rosakarampour@yahoo.com
واژه توسعه به عنوان سازه چند بعدی در جامعه شناسی، از خیل عظیمی از محرکها و عوامل تاثیر می پذیرد که در این میان، مناطق آزاد یکی از عوامل محرکه توسعه قابل ذکر است که در بخش های از ایران از جمله منطقه آزاد ارس هم چنین منظوری مورد طلب است. با بهره گیری مناسب از مناطق آزاد در فرایند توسعه می توان از یک اقتصاد درونگرا به یک اقتصادباز و برونگرا تبدیل شد و در عرصه های اقتصاد و تجارت بین المللی حضور موثر داشت. مناطق آزاد تجاری در ادبیات اقتصادی و بازرگانی کلیدواژههای مهمی می باشند؛ هرچند در بطن آن در ابتدا موضوعات بازرگانی به ذهن متبادر میگردد، منتها باید توجه داشت که مناطق آزاد بهصورت یک سرمنشأ، تأثیرات اجتماعی و فرهنگی درخور توجهی از خود بر جای میگذارند و صرفاً در حیطه اقتصادی و بازرگانی منحصر نیستند. ازآنجاییکه تاکنون مطالعه جامعی در زمینه ابعاد جامعه شناختی و اجتماعی مناطق آزاد در ایران انجام نشده است، لذا تحقیق حاضر به بررسی این مهم پرداخته است. در این راستا پس از مرور ادبیات و انجام 14مصاحبه با خبرگان موضوع، از روش تجزیهوتحلیل تم برای یافتن الگوهای موجود در سری دادهها و شناسایی ابعاد مختلف جامعه شناختی و عملکردی منطقه آزاد ارس استفاده شده است. درنهایت پس از تحلیل دادهها 28 دسته مفهومی و 9 تم شامل همبستگی اجتماعی، عدالت اجتماعی، اخلاق اجتماعی، امنیت اجتماعی، کیفیت زندگی، عملکرد اقتصادی، عملکرد اجتماعی، عملکرد سیاسی و عملکرد فرهنگی شناسایی و در قالب الگوی نظری مقاله ارائه شده است.
توسعه,گروه اجتماعی,ویژگی جامعهشناختی,عملکرد,منطقه آزاد ارس
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10625.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10625_4e4e2e085239dc87f8c44cf116642655.pdf
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
تحلیل جامعه شناختی شکاف جنسیتی در مشارکت اقتصادی (مورد مطالعه: زنان شهری استان آذربایجان شرقی)
141
159
FA
حسین
صفری
دانشجوی دکتری جامعهشناسی مسایل اجتماعی ایران دانشگاه پیام نور و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، ایران
safari.pnuk@gmail.com
پروانه
دانش
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، ایران
p_danesh@pnu.ac.ir
سیروس
فخرایی
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، ایران
sfakhraei@pnu.ac.ir
منابع انسانی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر توسعه اقتصادی هر جامعه محسوب می شود. چراکه، توسعه فقط بر مبنای تولید ناخالص ملی و سطح درآمد سرانه سنجیده نمی شود، بلکه عواملی مانند مشارکت اقتصادی زنان نیز در این فرایند موثر است. اما آمار و ارقام موجود نشان می دهد که سهم و نقش زنان در مشارکت اقتصادی در ایران بسیار پایین است. شواهد در استان آذربایجان شرقی نیز دال بر وجود شکاف جنسیتی در مشارکت اقتصادی است. بر این اساس، هدف تحقیق پاسخ به این سوال است که کدام عوامل جامعه شناختی در ایجاد شکاف جنسیتی در مشارکت اقتصادی در این استان نقش دارند. بدین منظور نگرش زنان استان مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق شامل زنان شهری دانش آموخته دانشگاهی و بیکار استان آذربایجان شرقی در سال 1396 بوده و حجم نمونه 371 نفر است. شیوه نمونه گیری نیز خوشه ای است. یافته های تحقیق نشان داده است که بیش از 65 درصد زنان مورد مطالعه با مشارکت اقتصادی پایین زنان موافق هستند. علاوه بر این، رابطه متغیرهای کلیشه های جنسیتی و مردسالاری با شکاف جنسیتی در مشارکت اقتصادی معنی دار بوده اما متغیر نقش های جنسیتی رابطه معنی دار ندارد. نتیجه گیری تحقیق این است که شکاف جنسیتی ریشه در باورهای اجتماعی منفی و قدرت اجتماعی مردان دارد.
شکاف جنسیتی,مشارکت اقتصادی,زنان,استان آذربایجان شرقی,توسعه
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10506.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10506_fe8ce5c682e36451d24c8b6e12efc12e.pdf
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
نوسازی و تحول ارزشهای خانوادگی سنتی در شهر تبریز
161
190
FA
محمد
عباس زاده
0000-0003-4837-0329
استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
m.abbaszadeh2014@gmail.com
توکل
آقایاری هیر
null
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
t.aghayari@tabrizu.ac.ir
محمدباقر
علیزاده اقدم
0000-0003-4810-5680
استاد گروه علوم اجتماعی دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز ایران
aghdam1351@yahoo.com
صمد
عدلی پور
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
samadadlipour@gmail.com
طی دهههای اخیر نهاد خانواده تحت تاثیر عوامل داخلی و بیرونی تغییر و تحولات متعددی را تجربه نموده است. از مهمترین عومل بیرونی، نوسازی یا مدرنیزاسیون است که در کشور ما منجر به دگرگونیهای زیادی در ارزشهای خانوادگی سنتی شده است. بنابراین هدف پژوهش حاضر مطالعه نقش نوسازی در تحولات ارزشهای خانوادگی سنتی در بین نسلهای مختلف است. جامعه آماری پژوهش زنان و مردان متاهل بالای 18 سال شهر تبریز است که 600 نفر از آنها با بهرهگیری از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای مورد مطالعه قرار گرفتهاند. پاسخگویان بر اساس حوادث و تجربههای تاریخی مشترکی که تجربه کردهاند به چهار نسل تقسیم شدهاند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که مولفههای نوسازی (تحصیلات، فردگرایی، عقلانیت ابزاری، بازاندیشی، مساواتطلبی جنسیتی، عرفیشدن، مصرفگرایی) تاثیر معناداری بر تحول ارزشهای خانوادگی از سنتی به مدرن در نسلهای چهارگانه داشته است. البته تاثیر مولفههای نوسازی بر ارزشهای خانوادگی سنتی در نسلهای مختلف یکسان نیست و این تاثیر از نسل اول به نسل چهارم روند افزایشی داشته است. بهطوری که مولفههای نوسازی در نسل اول 28 صدم، در نسل دوم 31 صدم، در نسل سوم 34 صدم، و در نسل چهارم 44 صدم از تغییرات ارزشهای خانوادگی سنتی مشارکتکنندگان را توانستهاند تبیین کنند.
نوسازی,ارزشهای خانوادگی سنتی,ارزشهای خانوادگی مدرن
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10626.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10626_b9f95f3172cfbe8e597ac829ae65f5c7.pdf
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
تحلیل ارتباط صنعتی شدن، تقسیم کار و روابط اجتماعی در ایران مبتنی بر دیدگاه دورکیم با رویکرد اقتصادسنجی فضایی
191
217
FA
حمید
عزیزمحمدلو
استادیار اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
azizmohammadlou@soc.ikiu.ac.ir
یکی از عوامل و سازوکارهایی که در تعیین و جهتدهی نوع ساختار روابط اجتماعی هر جامعهای اثرگذار است، میزان یا سطح صنعتی شدن آن جامعه است. صنعتی شدن شرایط و مقدمات لازم را برای تخصصیتر شدن فعالیتهای اقتصادی و تقویت تقسیم کار اجتماعی فراهم نموده و از آن طریق چگونگی و شعاع روابط اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد. در این مقاله در چارچوب دیدگاه تقسیم کار اجتماعی دورکیم، تأثیر صنعتی شدن بر سطح و نوع روابط اجتماعی حاکم بر استانهای مختلف کشور با تأکید بر سازوکار تخصصی شدن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. بدین منظور از رویکرد اقتصادسنجی فضایی و همچنین دادههای استانهای کشور در دو مقطع زمانی 1383 و 1393 بهره گرفته شده و روابط بین صنعتی شدن، تقسیم کار و روابط اجتماعی برآورد گشته و مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که بین سطح توسعه فعالیتهای صنعتی در استانها طی دو مقطع زمانی ازیکطرف و سطح تخصصی شدن فعالیتهای صنعتی و میزان تقسیم کار از طرف دیگر رابطه مثبت وجود دارد. همچنین افزایش تقسیم کار و تخصصی شدن فعالیتهای اقتصادی نیز ازیکسو منجر به بهبود و تقویت روابط اجتماعی میان گروهی(ارگانیکی) مبتنی بر قواعد و هنجارهای رسمی شده و از سوی دیگر باعث کمرنگتر شدن روابط درونگروهی(مکانیکی) مبتنی بر ساختارهای سنتی گشته است. اما ازآنجاکه قدر مطلق میزان تأثیر مثبت صنعتی شدن بر روابط ارگانیک از قدر مطلق میزان تأثیر منفی آن بر روابط مکانیک کمتر است، درجه جانشینی روابط ارگانیک به جای روابط مکانیک در فرایند صنعتی شدن در کشور ضعیف بوده و ازاینرو ساختار روابط اجتماعی کشور متناسب با شرایط یک جامعه صنعتی تحول و تکامل نیافته است.
صنعتی شدن"," تقسیم کار"," روابط اجتماعی"," امیل دورکیم"," اقتصادسنجی فضایی
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10568.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10568_84fe5eb6c39981794bbf57e8f4d99ffa.pdf
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
بررسی نقش صندوق کارآفرینی امید در توسعه کسب و کارهای خرد در نواحی روستایی ( مطالعه موردی: روستاهای شهرستان کاشمر)
219
242
FA
مریم
قاسمی
0000-0002-0238-8323
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد
magh30@um.ac.ir
میترا
یار احمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد
mit.yarahmadi75@yahoo.com
امروزه توسعه کسب و کارهای خرد/بسیار کوچک روستایی مهم ترین راهکار توسعه اقتصاد روستایی در کشورهای جهان سوم محسوب می شود. یکی از ملزومات اساسی برای ایجاد هر کسب و کار، به ویژه کسب و کارهای میکرو در نواحی روستایی، تامین مالی است. موسسات مالی و صندوقهای قرضالحسنه میتوانند از طریق ارائه اعتبارات خرد با بهره کم نقش بسزایی در توسعه کارآفرینی، اشتغالزایی و توسعه اقتصادی بویژه در نواحی روستایی داشته باشند. از این رو پژوهش حاضر به بررسی نقش صندوق کارآفرینی امید در توسعه کسب و کارهای خرد در نواحی روستایی شهرستان کاشمر می پردازد. مطالعه حاضر از نظر ماهیت، از نوع پژوهش های کمی، از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از جهت روش، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری صاحبان کسب و کارهای بسیار کوچک (کمتر از 5 نفر کارکن) در نواحی روستایی شهرستان کاشمر هستند که از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید استفاده نموده اند. گردآوری اطلاعات با بهره گیری از دو روش کتابخانه ای و میدانی مبتنی بر پرسشنامه محققساخته صورت گرفته است. آلفای کرونباخ 915/0 پایایی ابزار تحقیق را مطلوب تشخیص داد. نتایج بیانگر آن است که از نظر صاحبان کسب و کارهای خرد روستایی، صندوق کارآفرینی امید با میانگین 3.5 نقش موثری در راهاندازی و توسعه کسب و کارهای خرد داشته است. در این ارتباط افرادی که از تسهیلات خویش فرما استفاده کردهاند نقش صندوق را در توسعه کسب و کار خود با میانگین 85/3 بالاتر از نوع خانگی با 75/2 و کارفرمایی با 44/3 ارزیابی نموده اند. همچنین از نظر وام گیرندگان تسهیل در فرآیند دریافت وام به میزان0.31، کاهش بوروکراسی اداری با 0.41 و برقراری تناسب بین مقدار وام اعطائی و سرمایه مورد نیاز جهت راه اندازی کسب وکار با 0.41 موجب بهبود عملکرد صندوق کارآفرینی امید در توسعه کسب و کارهای خرد روستایی می شود.
صندوق کارآفرینی امید,کسب و کارهای خرد روستایی,توسعه کارآفرینی,شهرستان کاشمر,اعتبارات خرد
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10627.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10627_3800031a6a5b915500a7bd0141ecf7d7.pdf
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
ارزیابی نقش گردشگری روستایی در توسعه پایدار: مطالعه موردی روستای میرآباد
243
259
FA
معصومه
قاسمی
مربی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه تبریز
ma.ghasemi1395@gmail.com
چکیده<br /> توسعه پایدار، تابعی از توازن و تعادل در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی است. توسعه پایدار روستایی، در ذیل توسعه پایدار قرار دارد. به فراخور موضوع می توان گفت که یکی از عوامل تاثیرگذار بر توسعه روستایی، گردشگری است. یکی از دلایل اهمیت این موضوع، آثار مخرب معیشت های ناپایدار اقتصاد روستایی است که به منابع پایه وابسته بوده و زیمنه ساز ایجاد بحران های اکولوژیکی گردیده است. در استان آذربایجان غربی و جهت تخفیف بحران خشک شدن دریاچه ارومیه که اقلیم و کشاورزی منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، گردشگری می تواند یکی از گزینه های ایجاد معیشت جایگزین در روستاهای واقع در حوزه آبریز دریاچه باشد. یکی از روستاهای واقع در این حوزه که به عنوان روستای هدف گردشگری نیز ثبت شده است، روستای میرآباد از توابع شهرستان اشنویه می باشد. مرور منابع نشان می دهد چگونگی پایدار سازی گردشگری و کمک به اهداف توسعه پایدار کشورهای در حال توسعه هنوز چالشی اساسی است. در این مقاله، با استفاده از روش کیفی –مشارکتی، عوامل و موانع توسعه گردشگری پایدار روستایی در منطقه شناسایی و با استفاده از روش swot، عاملها رتبه بندی و براساس نتایج بدست آمده، استراتژی های توسعه گردشگری پایدار روستایی در منطقه ارائه گردید. یافته های پژوهش، بیانگر ناپایدار بودن گردشگری در منطقه بوده و غلبه معیشت های ناپایدار، بی اعتنایی به فرصتهای جدید و ... از علل این ناپایداری است.<br /> کلیدواژگان: استراتژی؛ توسعه پایدار؛ گردشگری روستایی؛ میرآباد
کلیدواژگان: استراتژی,توسعه پایدار,گردشگری روستایی,میرآباد
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10632.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10632_ad2cdff2840cee06d6949469c72e768f.pdf
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2676-4660
9
1
2020
05
21
رابطه بین فرهنگ سازمانی با مسئولیتپذیری سازمانی کارکنان: مورد مطالعه شهر کرمانشاه
261
282
FA
علی
مرادی
0000-0002-1644-463X
دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد اسلام آبادغرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آبادغرب، کرمانشاه، ایران.
moradi.pop@gmail.com
میترا
امیری
کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آبادغرب، ایران.
mitraamiri1083@gmail.com
هدف این مطالعه بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مسؤولیت اجتماعی کارکنان شهر کرمانشاه است. چارچوب نظری آن برگرفته از رویکرد اثباتگرایی با تأکید خاص بر نظریه کارول میباشد. این مطالعه با روش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری کارکنان ادارات سطح شهر کرمانشاه میباشند. جهت تحلیل یافتهها از دو نرم افزار SPSS و AMOS و آزمونهای آماری مانند همبستگی، مقایسه میانگینها، رگرسیون چندگانه و سایر آزمونها استفاده شده است. تعداد نمونه مورد مطالعه 370 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. میانگین مسؤولیت اجتماعی کارکنان برابر 83/79 است که در دامنه بین نمرات 43 تا 120 حاکی از آن است که مسئولیتپذیری در جامعه مورد مطالعه بالاتر از حد انتظار(72) میباشد. همبستگی بین فرهنگ سازمانی و مسئولیتپذیری برابر (32/0 =r) است. نتایج حاصل نشان میدهد که متغیر فرهنگ سازمانی، مسئولیتپذیری کارکنان را مورد تبیین قرار می دهد. با ارتقای فرهنگ سازمانی در سازمان ها، شاهد مسئولیت پذیری کارکنان خواهیم بود. نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری نشان می دهد که متغیر فرهنگ سازمانی با مقدار ضریب رگرسیون 623/0 بر متغیر وابسته تأثیر معنادار دارند. براساس شاخص های برازش مدل؛ مقدار ریشه میانگین مربعات باقیمانده (RMR) برابر 101/0، شاخص ریشه میانگین مربعات خطای برآورد (RMSEA) برابر با 080/0، شاخص کای اسکوئر بهنجار (نسبی) (CMIN/DF) برابر 377/3 و شاخص های برازش تطبیقی (CFI) و شاخص برازش شده تطبیقی مقتصد (PCFI) با مقادیر 701/0 و 661/0 در حد قابل قبولی مدل را مورد تأیید قرار می دهند.
مسئولیت اجتماعی,فرهنگ سازمانی,کارکنان
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10628.html
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_10628_7a2f25c86af162fa115c97043ee782a6.pdf