@article { author = {Daneshmehr, Hoseyn and Ghaderzadeh, Omid and Sharifi, Fatemeh}, title = {Investigating the Relationship of Mass Media on Social Development (Case Study: Youth of Islamabad Abad-Gharb)}, journal = {Journal of Economic & Developmental Sociology}, volume = {7}, number = {1}, pages = {57-96}, year = {2018}, publisher = {معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز}, issn = {2322-4371}, eissn = {2676-4660}, doi = {}, abstract = {Social development one of the main elements of development, is to achieve a conceptual space through the index it is possible the achievement of these indicators and the concept of social development when realized that all knowledge and technologies, potential community effectively spreads among the people of that communication plays a central role. Development literature shows that the mass media play an important role in social change, strengthening social capital, quality of life and social development in urban and rural areas plays. The purpose of this study was to investigate the effect of mass media on social development in Muslim garb based on the objectives and research questions, indicators of social development indicators of social cohesion, quality of life and the ethics of social development is discussed. So enjoying the theories of Lerner, D. Crocker and John Thompson examines empirical hypotheses have been examined. Our procedure in the tradition of quantitative research was conducted using a survey method and questionnaire method was used to collect data. The population 18 to 35 years old 47/453 Aslam-Abadghrb that people in this age group are using multi-stage cluster sampling and simple random sample of 380 students per year 1396 has been chosen as an example. The descriptive results show that the average social development among youth as one of the influential groups in the social dynamics and the lower limit is not strictly limited. To examine the relationship between variables, statistics (t-test for two independent groups, ANOVA, Pearson and Spearman) was used Based on the results of the use of mass media and social development in its two dimensions, quality of life, ethics, social development, there is a positive correlation. At the end, with a view to the impact of mass media on social development, operational strategies to promote social development is provided. }, keywords = {social media,Social development,social cohesion,Quality of life,Social ethics}, title_fa = {بررسی رابطه رسانه‌های ارتباط جمعی بر توسعه اجتماعی (مطالعه موردی: جوانان شهر اسلام‌آبادغرب)}, abstract_fa = {توسعه اجتماعی یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه بشمار می‌رود که دست یافتن به فضای مفهومی آن از طریق شاخص‌های آن امکان‌پذیر است لذا دست‌یابی به این شاخص‌ها و مفهوم توسعه اجتماعی زمانی محقق می‌شود که تمامی دانش و فن‌آوری‌های بالقوه جامعه بطور مؤثری در میان آحاد جامعه اشاعه یابد که ارتباطات نقش محوری بازی می‌کند. ادبیات توسعه نشان می-دهد که رسانه‌های ارتباط جمعی نقش مهمی در عرصه تغییر و تحولات اجتماعی، تقویت سرمایه اجتماعی، افزایش کیفیت زندگی و توسعه اجتماعی در مناطق شهری و روستایی ایفا می‌کند. جامعه آماری تحقیق جوانان 18 تا 35 ساله شهر اسلام‌آبادغرب در نظرگرفته شده که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و تصادفی ساده 380 نفر از آنان بعنوان نمونه انتخاب شده است. نتایج آمار توصیفی حاکی از آنست که سطح توسعه اجتماعی بر اساس شاخص‌های مورد سنجش، در حد پایین می‌باشد. برای بررسی رابطه بین متغیرها، از آمارهای( t-test دو گروه مستقل، تحلیل واریانس، پیرسون ) استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که بین میزان استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی با متغیرهای توسعه اجتماعی و دو بعد آن یعنی؛ کیفیت زندگی، اخلاقیات توسعه اجتماعی، سن، تحصیلات، رابطه معناداری وجود دارد. و بین رسانه‌های ارتباط جمعی با دیگر شاخص‌های توسعه اجتماعی یعنی انسجام اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد.}, keywords_fa = {"رسانه های ارتباط جمعی","توسعه اجتماعی","انسجام اجتماعی","کیفیت زندگی","اخلاق اجتماعی"}, url = {https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_7735.html}, eprint = {https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_7735_5f6fe4a95ff6fde13a88c9cee3071dd9.pdf} }