@article { author = {Amiri, Amaneh and Salmasizadeh, Mohammad and Abbaszadeh, Mohammad}, title = {The gender development in the first Pahlavi era with emphasis on women's educational opportunities}, journal = {Journal of Economic & Developmental Sociology}, volume = {7}, number = {1}, pages = {97-124}, year = {2018}, publisher = {معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز}, issn = {2322-4371}, eissn = {2676-4660}, doi = {}, abstract = {The gender gap in the first Pahlavi era with emphasis on women's educational opportunities.This study responds to the ambiguity of how was gender equality in education for women in the first Pahlavi era. The theoretical framework is the concept of gender equality refers to the equal enjoyment by females and males of rights, opportunities, services, resources and rewards. One of the indicators of gender equality is educational opportunities. In this period gender attitude in educational system was supported by society's attitudinal support strengthened male breadwinner model and subordination of women. Educational system by promoting and institutionalizing gender roles through gender segregation   was obstacle growth women's empowerment. This reduce women's job opportunities to low-paid jobs, such as nursing, midwifery and teacher that reflection of women's gender traditional roles and  the conventional gender stereotypes in the division of labor are less challenging and this was coordination with the Iranian agricultural society. The data gathering is based on documents -library and the method is descriptive- analytical.}, keywords = {Gender Equality,Education,Women,First Pahlavi Era}, title_fa = {توسعه جنسیتی در دوره پهلوی اول با تأکید بر فرصت‏های تحصیلی زنان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر در پاسخ به این ابهام است که توسعه جنسیتی زنان در بعد آموزش و پرورش در دوره پهلوی اول تا چه حد تحقق یافت؟چارچوب نظری مفهوم کلیدی توسعه جنسیتی یعنی برابری جنسیتی است که عبارت از بهره‌مندی برابر و بدون جهت‌گیری جنسیتی زنان و مردان ازحقوق، فرصت‌ها، خدمات، منابع و پاداش‌هاست. برابری جنسیتی اساس توسعه جنسیتی است چرا که با توانمندسازی زنان در سه بعد آموزش و پرورش، بهداشت و استانداردهای زندگی سروکار دارد. توسعه جنسیتی افزایش مشارکت و توانمندی زنان است که خود هدف و نتیجه توسعه محسوب می شود. براین اساس توسعه جنسیتی نمایان گر تصویری واقعی از توسعه است.یک شاخص برابری جنسیتی فرصت‌های تحصیلی است. در دوره مورد بحث نگرش جنسیتی حاکم برنظام آموزشی که از حمایت نگرشی جامعه نیز برخوردار بود موجب تحکیم مدل نان‌آوری مردانه و فرودستی زنان می‌شد. نظام آموزشی با نهادی کردن نقش‌های جنسیتی و ترویج آنها از طریق تفکیک جنسیتی دروس سدّ راه افزایش توانمندی زنان بود. این امرموجب کاهش فرصت‌های شغلی زنان به مشاغل با موقعیت و دستمزد پایین همچون پرستاری، مامایی و آموزگاری برای زنان شد که انعکاس نقش‌های جنسیتی سنتی زنان بود و کلیشه‌های جنسیتی مرسوم در زمینه تقسیم جنسیتی کار را کمتر به چالش می‌کشید و این با جامعه کشاورزی ایران تناسب داشت. به این ترتیب جامعه نیز از مشارکت فعالانه اقتصادی آنها درمسیر توسعه محروم ماند.گردآوری اطلاعات به شیوه اسنادی –کتابخانه ای و شیوه تالیف مقاله، تحلیلی-تبیینی است.}, keywords_fa = {توسعه جنسیتی,برابری جنسیتی,تحصیل,زنان,دوره پهلوی اول}, url = {https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_7733.html}, eprint = {https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_7733_5f01676279e7a31b3864c501058f676e.pdf} }