@article { author = {Dehgan, Hosein and Khademian, Talieh and Yazdani, Karim}, title = {The study of relation social and culltural factors with foreign investment}, journal = {Journal of Economic & Developmental Sociology}, volume = {10}, number = {2}, pages = {111-132}, year = {2021}, publisher = {معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز}, issn = {2322-4371}, eissn = {2676-4660}, doi = {10.22034/jeds.2021.42876.1479}, abstract = {It is vital to pay attention to foreign investment in developing countries or the ones with emerging markets. The aim of this study was to identify social and cultural factors affecting foreign investment in Iran’s East Azerbaijan province. The research variables include mutual social trust, participation, modernity and cultural differences and the dependent variable in this research is foreign investment. In this research, different theories have been used, including the theory of Parsons, Lerner, Coleman, Myrdal and Giddens. The research method was surveying and questionnaires were used to collect data. The results obtained from Cronbach's alpha and factor analysis showed high validity and reliability of the questions. The statistical population was from among the officials of foreign investment and foreign investors in the cities of Tabriz and Julfa. The sample size was done by Cochran's method, which obtained 429 people in the field of foreign investment. Finally, the samples were selected by proportional stratified sampling method and simple random sampling method. Pearson was used for bivariate analysis and regression was used for multivariate analysis. The results showed that there is a correlation between independent and dependent variables. In the multivariate analysis, among the variables introduced in the step-by-step method, the mutual social trust variable was selected as the variable that had the greatest effect on the dependent variable because it had a high prediction coefficient.Capital, Investment, Foreign Investment, Growth, Development}, keywords = {Capital,investment,Foreign Investment,Growth,Development}, title_fa = {بررسی رابطه عوامل اجتماعی، فرهنگی با سرمایه گذاری خارجی}, abstract_fa = {کشورهایی که در حال توسعه هستند یا به اصطلاح بازارهای نوظهوری دارند، توجه به سرمایه‌گذاری خارجی در آنها امری حیاتی است. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل اجتماعی، فرهنگی مؤثر بر سرمایه گذاری خارجی در استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است. متغیرهای تحقیق شامل اعتماد اجتماعی متقابل، مشارکت گرایی، نوگرایی و اختلافات فرهنگی و متغیر وابسته سرمایه گذاری خارجی بود. در این تحقیق از نظریه های مختلف از جمله نظریه پارسنز، لرنر، کلمن، میردال و گیدنز استفاده شده است. روش تحقیق، پیمایشی و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. نتایج بدست آمده از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی نشانگر اعتبار و پایایی بالای سؤالات بودند. جامعه آماری، مسئولین حوزه سرمایه گذاریهای خارجی و سرمایه گذاران خارجی در شهرهای تبریز و جلفا بودند. حجم نمونه با روش کوکران انجام گرفت که تعداد 429 نفر در حوزه سرمایه گذاری خارجی بدست آمد. در نهایت نمونه های مورد نظر با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب و روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل دو متغیره از پیرسون و تحلیل چند متغیره از رگرسیون استفاده شد. نتایج حاصل شده، نشان داد که بین متغیرهای مستقل با وابسته همبستگی وجود دارد. در تحلیل چند متغیره از بین متغیرهای وارد شده به روش گام به گام، متغیر اعتماد اجتماعی متقابل به دلیل اینکه از ضریب پیش بینی بالایی برخوردار بود، به عنوان متغیری انتخاب شد که بیشترین اثر را بر متغیر وابسته داشت. واژه های کلیدی: سرمایه، سرمایه گذاری، سرمایه گذاری خارجی، رشد، توسعه}, keywords_fa = {نوگرایی,اعتماد اجتماعی,سرمایه گذاری خارجی,رشد,توسعه}, url = {https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_13944.html}, eprint = {https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_13944_c52830d975af6ff8a390deb829c8ef23.pdf} }