بررسی مدیرت بدن و عوامل ظاهری اثرگذار بر هویت اجتماعی زنان (مورد مطالعه: زنان 25 تا 45 سال ساکن شهر سنندج)

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعه شناسی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران(نویسنده مسئول)

2 دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدا تهران شمال، تهران، ایران

3 استادیار جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، تهران ، ایران.

چکیده

هویت اجتماعی دانش و تعلق فرد به گروه اجتماعی خاص است که فرد بر حسب تعلق و وابستگی به معرفی خود می پردازد و هویت در روابط جاری یا تصورات انسان ها از خود و دیگران شکل می گیرد و هویت اجتماعی متاثر از عوامل ظاهری و تصویر بدنی است. این پژوهش درصدد بررسی وضعیت مدیریت بدن و عوامل ظاهری اثرگذار بر هویت اجتماعی زنان شهر سنندج است. چارچوب نظری این تحقیق مبتنی بر نظریات آنتونی گیدنز، اروینگ گافمن و هنری تاجفل است و روش تحقیق پیمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که بر روی 450 نفر از زنان 25 تا 45 سال ساکن شهر سنندج که از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند، صورت گرفته است و پس از حذف داده های پرت به 441 نمونه دست یافتیم. بر اساس نتایح پیرسون، بین هویت اجتماعی و مدیریت بدن(503/0=r) و عوامل ظاهری؛ پذیرش اجتماعی(510/0=r)، تمایزطلبی(250/0=r) و منزلت اجتماعی(189/0=r) رابطه معناداری وجود دارد
به عبارتی مدیریت ظاهری و توجه بدن عامل هویتی برای پذیرش و تمایزطلبی و بهبود و نمایش منزلت اجتماعی در بین زنان است.
و طبق نتایج آزمون رگرسیون؛ پذیرش اجتماعی بیشترین تاثیر را بر شکل دهی هویت اجتماعی زنان دارد. در واقع مدیریت ظاهری و تنظیم، طراحی و خودآرایی، ساخته و پرداخته هویت اجتماعی زنان است وآنها دائماً در حال ساخت بدن هستند تا ظاهری متمایز و مثبت در تعامل با دیگران ایجاد کنند که باید از فرصت مدیریت بدن برای طراحی مدل و هویت ایران و انسجام اجتماعی و توانمندسازی زنان بهره گرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating body management and external factors affecting women's social identity (case study: women aged 18 to 45 living in Sanandaj)

نویسندگان [English]

  • Hossein Dehghan 1
  • parastoo maleki 2
  • Talieh khademian 3
1 Assistant Professor of Sociology, Tehran, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Iran (corresponding author)
2 PhD student in Cultural Sociology, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Sociology, Islamic Azad University, Tehran East Branch, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Social identity is the knowledge and belonging of a person to a specific social group that a person introduces himself in terms of belonging and dependence, and identity is formed in current relationships or people's perceptions of themselves and others, and social identity is affected by external factors and body image. . This research aims to investigate the state of body management and external factors affecting the social identity of women in Sanandaj city. The theoretical framework of this research is based on the theories of Anthony Giddens, Erving Goffman and Henry Tajfel, and the survey research method and the research tool is a researcher-made questionnaire, which is based on 450women aged 25 to 45 living in Sanandaj city, who are selected through multi-stage cluster sampling. have been selected, and after removing outlier data, we obtained 441 samples. According to Pearson's results, between social identity and body management (r=0.503) and appearance factors; There is a significant relationship between social acceptance (r=0.510), discrimination (r=0.250) and social status (r=0.189).
In other words, appearance management and attention to the body is an identity factor for acceptance and differentiation and improvement and display of social status among women.
and according to the regression test results; Social acceptance has the greatest impact on shaping women's social identity. In fact, appearance management and regulation, design and self-grooming are the construction and treatment of women's social identity, and they are constantly building their bodies to create a distinct and positive appearance in interaction with others, which they should use the opportunity of body management to design Iran's model and identity and cohesion. Social and empowerment of women benefited.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social identity
  • body management
  • social dignity and distinction
  • social acceptance
  • developed society
احمدی، ط. (1386). مدیریت بدن و هویت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه گیلان.
اسفندیار جهرمی، ح، قدیمی، ب، علی پور درویشی، ز، حجت، ش و شجاعی، م.(1400). تحلیل جامعه شناختی عملکرد ورزشی با رویکرد خودپذیرشی و مدیریت بدن در دختران ورزشکار شهر تهران در رشته انفرادی(بدنسازی)، تغییرات اجتماعی- فرهنگی، سال19، شماره72، صص32-1.
ایلواری، م. ادریسی، ا. (1399). تغییرات اجتماعی تمایز و هزینه­های مدیریت بدن با رویکرد گراندد تئوری (مورد مطالعه: زنان شهر گرگان)، تغییرات اجتماعی- فرهنگی، سال17، شماره64، صص 20-1.
آلمال، ف. (1390). سیمای هویت اجتماعی جوانان ایرانی، فصلنامه مطالعات ملی، سال12، شماره3، صص 148-121.
جمشیدیها، غ، خالق پناه، ک. (1388). دگرگونی نسل و هویت اجتماعی در کردستان: مطالعه جوانان شهر سقز، پژوهش جوان، فرهنگ و جامعه، سال هفتم، شماره­ی 3، صص 81-53.
جهان پرور،ط. عشایری، ط. (1400). فراتحلیل گرایش جامعه ایرانی به مدیریت بدن، تغییرات اجتماعی- فرهنگی، سال18، شماره69، صص68-5.
جنکینز، ریچارد(1381). هویت اجتماعی، مترجم: تورج یار احمدی، چاپ اول: تهران: نشر شیرازه.
دورخ، ر، نوری، ح. (1399). تبیین مدل جامعه شناختی مدیریت بدن زنان بر اساس سرمایه فرهنگی و رسانه با میانجی‌گری مقایسه اجتماعی (مطالعه موردی: شهر سنندج)، زن در فرهنگ و هنر، سال13، شماره1، صص 90-70.
دانش‏مهر، ح، حسن‏خانی، ا. (1400). روایت دختران پدیده پوشش؛ بازتعریف هویت و دلالت­های معنایی آن(مورد مطالعه: دختران جوان شهر شاهین‌دژ)، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، سال11، شماره1، صص 112-81.
رضوی‏زاده، ن، یوسفی، ع.(1397). عشق خریدی: بازتاب نقش و هویت همسری در مصرف تظاهری مدیریت بدن زنان، مطالعات اجتماعی و روانشناختی زنان، سال16، شماره4، صص 108-79.
شریفی، ا، کاکاوندی، ا. (1389). رابطه سرمایه اجتماعی خانواده با هویت جوانان، پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، سال7، شماره4، صص50-25.
شهوندی، ع. تقوی نسب، م.(1396). بررسی عوامل مرتبط با هویت اجتماعی زنان مورد مطالعه: زنان بخش مرکزی شهرستان پاسارگارد، فصلنامه زن و جامعه، سال8، شماره4، صص165-184.
شکربیگی، ع، امیری، ا. (1390). مدیریت بدن و مقبولت اجتماعی (مطالعه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور شهر زنجان)، فصلنامه جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، سال2، شماره3، صص 108-90.
صلواتی، م، اکوان، م، گودرزپروری و پ، خزایی، م(1401). معناداری مولفه‎های شباهت و تفاوت در بیان هویت و تاثیرگذاری آن در گرافیک شهری، نشریه رهبوبه هنر-هنرهای تجسمی، سال4، شماره 5، صص 84-73.
ظروفی، م. (1394). بررسی رابطه پذیرش اجتماعی با مهارت های اجتماعی بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شبستر، مطالعات جامعه‌شناسی، سال5، شماره19، صص 110-91.
منینگ، ف.(1382). اروینگ گافمن و جامعه‌شناسی نوین، چاپ اول، تهران: نشرکامیار.
گیدنز، آ. (1377). پیامدهای مدرنیته، ترجمه محسن ثلاثی، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
گیدنز، آ.(1388). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، مترجم: ناصر موفقیان، تهران: نشر نی، چاپ ششم.
گل محمدی، ا.(1383). جهانی شدن، فرهنگ، هویت، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
قبادی، ح، مهدوی، م.ص. (1397). تبیین جامعه شناسی مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی و فرهنگی، فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده، سال 13، شماره45، صص95-66.
قاضی، ب، رشیدپور، ع، قلی‌زاده، آ و کاوسی، ا. (1400). سبک مدیریت بدن زنان با رویکردهای اجتماعی- فرهنگی، مطالعات رفتاری در مدیریت، سال 9، شماره18، صص 19-1.
ملاسیمی، س.(1394). شناسایی هویت اجتماعی زنان و رابطه‌ی آن با انواع مصرف فرهنگی زنان شهر سنندج، پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه کردستان.
مصلحتی کوچصفهانی، ح، کاکویی دینکی، ع. (1400). منزلت اجتماعی، تهران: نشر به اندیش، چاپ اول.
نقدی، ا، معمار، ث و داستانی، م. (1397). تحلیل جامعه‏شناختی بازتعریف هویت اجتماعی زنان در پرتو تمایلات مصرف‌گرایانه مورد مطالعه: زنان متولد دهه­های50، 60 و 70 شهر اصفهان، جامعه‏شناسی کاربردی، سال29، شماره 72، ص 208-83.
نصرائی، ر، اردلان راد، ش. (1398). مطالعه انسان شناختی نحوه بازنمایی دیگر بودگی و تمایز اجتماعی در شهر سنندج، پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران، سال9، شماره1، صص 30-7.
نوروزی، ع، ملکی، ا، پارسامهر، م و قاسمی، ح. (1397). بررسی تاثیر تصویر بدن و مدیریت بدن بر مشارکت ورزشی زنان استان ایلام، جامعه‌شناسی کاربردی، سال 29، شماره 72، صص 122-99.
نوری، ع، محسنی تبریزی، ع. (1398). تبیین جامعه‏شناختی عوامل موثر بر مدیریت بدن (مورد مطالعه: مردان بین 18 تا 45 ساله شهر تهران)، مطالعات علوم اجتماعی ایران، سال 11، شماره­ی61، صص 149-132.
نعیمی، ق، پیرساقی، ف، بشیرپور، م، اکبری، ز. (1394). نقش مولفه­های سلامت خانواده اصلی و ابعاد تمایزیافتگی خود در پیش‌بینی رغبت به ازدواج در دانشجویان، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، سال16، شماره21، صص107-87.
Chrisler, J. & C. Robledo, J.(2018). Woman’s Embodied Self: Feminist Perspectives on Identity and Image, American Psychological Association, 13(7): 1-14.
Kauppinen-Räisänen, H.Björk, P. Jauffret, M.Nathalie, L.(2018). How consumers' need for uniqueness, self-monitoring, and social identity affect their choices when luxury brands visually shout versus whisper, Journal of Business Research, 12(84): 72-81.
Nerini, A. Matera, C. Di Gesto, C. Policardo, G. Stefanile, C. (2019). Exploring the Links Between Self-Compassion, Body Dissatisfaction, and Acceptance of Cosmetic Surgery in Young Italian Women Front Psychol, Follow In ttps://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6901627.
Rosaria Juli, M. Juli, L. (2020). Body Identity Search: The Suspended Body, Psychiatria Danubina, 32(1): 83-87.
Ramseyer Winter, V. King Danforth, L. Landor, A. Pevehouse-Pfeiffer, D.(2019). Toward an Understanding of Racial and Ethnic Diversity in Body Image among Women, Social Work Research, 43(2):69-80.
 Stolovy, T. (2021). The Self, Styling Clothing Practices, Personality Traits, and Body Image Among Israeli Women, National libraray of Medicine, 13(12): 719-726.
Tajuddin, F. (2018). Cultural and Social Identity in Clothing Matters Different Cultures, Different Meanings, European Journal of Behavioral Sciences, 4(1): 21-26.