2024-03-29T14:01:05Z
https://sociology.tabrizu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=915
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2322-4371
1395
5
2
تاثیر حکمروایی خوب بر کنش اقتصادی کارآفرینان (مورد مطالعه: کارآفرینان استان همدان)
مجید
خالقی فر
وحید
قاسمی
رضا
همتی
حکمروایی خوب از جمله متغیرهای تاثیر گذار بر روند فعالیتها و تصمیمهای اقتصادی بازیگران اقتصادی(بخصوص کارآفرینان)هر جامعهای است. هدف از تحقیق حاضر، پاسخ به این سوال است که اصولاَ تا چه حدی، مولفههای حکمروایی خوب در کشور بر فعالیتها و تصمیمهای اقتصادی کارآفرینان تاثیر دارد. فعالیت اقتصادی کارآفرینان میتواند در راستای تولید هرچه بیشتر و گسترش بنگاههای تولیدی خود باشد و یا اینکه سود ناشی از مازاد اقتصادی را از جرگه تولید خارج کرده و در اموری غیر از تولید، سرمایهگذاری کند، که میتوان به ترتیب به تبعیت از ویلیام بامول آنها را کارآفرینی مولد/نامولد نامید. به لحاظ روششناسی، پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای ترکیبی است که در آن نتایج بخش کمّی(پیمایش) با نتایج بخش کیفی(تحلیل مضمون مصاحبهها) با هدف تکمیل یکدیگر، تلفیق شدهاند. نمونه گیری کمّی، بصورت ترکیبی(مطبق و تصادفی ساده) از بین کارآفرینان استان همدان و نمونهگیری بخش کیفی، به صورت هدفمند با کارآفرینان برتر استان همدان صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد به طور متوسط مولفههای حکمروایی خوب بر روی کارآفرینی مولد تاثیر مثبت دارد به طوریکه 16% از واریانس شیوه فعالیت اقتصادی کارآفرینان ناشی از متغیرهای حاضر در مدل میباشد. نتایج بخش کمّی و کیفی دادهها همدیگر را پوشش داده و یکدیگر را تائید نمودند. از مهمترین نتایج تحقیق میتوان به نقش نمایندگان مجلس در وضع قوانین حمایتگر از تولیدات داخلی، تصحیح قوانین مالیاتی عادلانه و تصحیح عملکرد بانکها در تشویق جامعه به کارآفرینی مولد نام برد.
«حکمروایی خوب»
«کنش اقتصادی مولد/نامولد»
«کارآفرینان استان همدان» «پژوهش ترکیبی»
2017
02
19
1
39
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_6401_0bcde268bbca535a1ed1991dcea29efe.pdf
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2322-4371
1395
5
2
بررسی تأثیر نااطمینانی اقتصادی بر میزان خودکشی در ایران در چارچوب یک رویکرد اقتصادی- اجتماعی
آزاد
خانزادی
سارا
مرادی
مریم
حیدریان
خودکشی یکی از معضلات عمدهی دنیای معاصر است که توجه بسیاری از اندیشمندان، صاحبنظران علوم مختلف و سیاستمداران را به خود معطوف نمودهاست. این معضل منجر به نابودی سرمایههای انسانی میشود که بر اساس شواهد موجود در حوزهی توسعه بهعنوان عامل و محور توسعه میباشد. لذا با توجه به نقش اساسی و محوری نیروی انسانی بررسی علل خودکشی از دیدگاه اقتصادی نیز حائز اهمیت است. از اینرو در این مطالعه تلاش شده است، علاوه بر درنظرگرفتن عوامل اقتصادی اثرگذار بر خودکشی، از یک شاخص ترکیبی از نااطمینانی سیاستهای اقتصادی جهت بررسی تأثیر بیثباتیهای موجود در متغیرهای اقتصادی بر نرخ خودکشی نیز استفاده شود. در این شاخص ترکیبی، پنج منبع بیثباتی و نااطمینانی در اقتصاد ایران ارائه شده که شامل؛ تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ سودهای بانکی و شاخص قیمت سهام میباشد. جهت نیل به هدف این مطالعه، از روش خودرگرسیون با وقفههای توزیعی (ARDL) در دورهی زمانی 1393-1353 استفاده شده است. نتایج برآورد مدل حاکی از آن است که با افزایش نااطمینانی اقتصادی، نرخ خودکشی در کشور افزایش یافته است. از سوی دیگر، رابطه-ی سایر متغیرهای اقتصادی از جمله ضریب جینی، نرخ بیکاری زنان و مردان نیز دارای رابطه مثبت با نرخ خودکشی بوده است. افزایش نرخ تورم و رشد اقتصادی نیز بر نرخ خودکشی اثر منفی داشته است. در این پژوهش از متغیرهای اجتماعی همانند؛ نرخ طلاق، نرخ باسوادی و تعداد پروندههای قضایی (به عنوان شاخصی منفی از سرمایه اجتماعی) نیز استفاده شده که رابطهی این متغیرها با نرخ خودکشی، مثبت بوده است.
نااطمینانی سیاستهای اقتصادی
نرخ خودکشی
روش خودرگرسیون با وقفههای توزیعی
ایران
2017
02
19
41
71
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_6402_5ef39fde5fd12b0366a500a714cca979.pdf
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2322-4371
1395
5
2
کنکاشی در تلقی افراد از چیستی خرافات و عوامل مؤثر بر آن - مطالعه موردی: شهرستان های استان اصفهان
کامران
ربیعی
انسان ها در طول تاریخ، در مواجهه با تهدیدات محیطی و برای افزایش قدرت انطباق خود با محیط ناشناخته، باورهایی را به صورت جمعی پدید آورده اند. آن دسته از باورهای فاقد پایه و اساس منطقی و علمی که بعضا خصلتی متافیزیکی یا جادویی دارند معمولاً در قالب خرافه طبقه بندی می شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی تلقی مردم استان اصفهان از چیستی خرافات و شناسایی علل و عوامل اصلی تأثیرگذار بر درک و فهم آنان از چیستی خرافات است. به لحاظ روش شناسانه پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد عرفی است. بدین معنی که هدف واقعی، شناسایی خرافات رایج در جامعه نیست بلکه هدف بررسی تلقی و نظر مردم راجع به خرافات موجود در جامعه تحت متغییرهایی مانند توسعه است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر را کلیه ی شهروندان 15 سال به بالای ساکن 25 شهرستان و ناحیه ی شهری استان اصفهان تشکیل می دهند. حجم نمونه 6192 نفر بوده و پیمایش بر اساس نمونه گیری سهمیه ای انجام پذیرفت. نمونه ها بر اساس سه متغیر «سن»، «جنس» و «محل سکونت» انتخاب شده و پرسشنامه بر اساس مصاحبه های چهره به چهره تکمیل گردید. یافته ها نشان می دهد که سطح توسعه و بالا رفتن کیفیت زندگی فردی و جمعی بر میزان خرافه گرایی افراد اثر منفی اعمال می کند. همچنین با بالا رفتن سطح تحصیلات افراد و بویژه برخورداری آنان از تحصیلات دانشگاهی از میزان خرافه گرایی و تقدیرگرایی آنان کاسته می شود.
"خرافات"
"رویکرد عرفی"
"توسعهی اقتصادی ـ اجتماعی"
"ناپایداری"
"تبیین کارکردگرا"
2017
02
19
73
102
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_6403_2ba0227092d78072c7a5bb86be4043d9.pdf
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2322-4371
1395
5
2
سرمایه اجتماعی تبیین کننده ای برای قابلیت کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز
محمدباقر
علیزاده اقدم
کارآفرینی یکی از مباحث مهم در امر توسعه می باشد تا جایی که عده ای از کارآفرینی به عنوان موتور رشد اقتصادی یاد می برند.در همین راستا هدف اصلی تحقیق حاضر مطالعه قابلیت های کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز محسوب می شود. روش اجرای این پژوهش به شیوه پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز در سال 1391 می باشد. که 286 نفر از آنان با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده اند و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای مورد مطالعه قرار گرفته اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز از روحیه کارآفرینی تا حد متوسط و کمی پایین تر از متوسط برخوردارند. همچنین، نتایج آزمون همبستگی حاکی از آن است که متغیر سرمایه اجتماعی با پتانسیل کارآفرینی رابطه مثبت و معنی داری دارد. پتانسیل کارآفرینی بر حسب متغیرهای جنسیت، وضعیت تاهل، تفاوت معنی داری ندارد. نتایج به دست آمده از مدل رگرسیونی نشان می دهد که دو متغیر حمایت اجتماعی و مشارکت اجتماعی توانسته اند حدود 10 درصد تغییرات مربوط به پتانسیل کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را تبیین کنند.
پتانسیل کارآفرینی
خود کنترلی
ریسک پذیری
نوآوری و سرمایه اجتماعی
2017
02
19
103
130
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_6404_0cc53ac202dec2482fba7c5938336679.pdf
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2322-4371
1395
5
2
ساماندهی و مهار موفّق تکدّیگری در کلان شهرها: مطالعه موردی مؤسّسۀ خیریۀ حمایت از مستمندان تبریز
عترت ازهرا
قناعت پیشه
اسکندر
فتحی آذر
یوسف
ادیب
موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز مهمترین موسسه در شهر تبریز است که با هدف جلوگیری از تکدیگری و کمک به محرومان واقعی در سال 1351 تاسیس شد و هزاران نفر از افراد خانوادههای تهیدست را تحت پوشش قرار داده است. اکنون این سوال مطرح است که این موسسه چگونه موفق شده است که تکدیگری را در این شهر مهار کند؟ در این مطالعه، با استفاده مطالعه موردی از نوع پژوهش کیفی با شیوه مشاهده و مصاحبه با 20 نفر از افراد آگاه و مددجو و بررسی به گردآوری دادهها پرداخته شد. با روش تحلیل تماتیک یا موضوعی ده مقوله عمده برگرفته از عملکرد موسسه شناسایی شدند که عبارتند از: آگاهی بخشی به مردم، مبارزه با بدعتها، حمایت مادی و اجتماعی، پرهیز از کمک مالی به طور مستقیم، ساختار سازمانی موسسه، کاریابی، بررسی مداوم، تامین نیروی انسانی، تلقی چندبعدی از تکدیگری و بازتولید فعالیتهای فرهنگی و دینی. نتایج نشان داد این مقولهها از ویژگیهای برجسته این موسسه در فرآیند ریشهکنی تکدیگری در تبریز و عنواندار کردن این شهر به عنوان کلانشهر بدون گدا بوده است.
تکدیگری
مطالعه موردی
مؤسّسه خیریه
حمایت از مستمندان تبریز
کلان شهر
2017
02
19
131
164
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_6405_cad81b575d38a5c86838466091b86631.pdf
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2322-4371
1395
5
2
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه سنجش گرایش به ارزش های دموکراتیک در بین شهر وندان
فاطمه
گلابی
محمد باقر
علیزاده اقدم
رحیم
بدری گرگری
مهدی
رفیعی
یکی از مفاهیم بسیار پرکاربرد در حوزه علوم اجتماعی و علوم سیاسی مفهوم ارزش های دموکراتیک است که تا کنون پرسشنامه ای جامع، دارای اعتبار، و قابل اتکاء برای سنجش آن در ایران طراحی نشده است. با توجه به این مسئله در مقاله حاضر گزینه ها و گویه های مناسب را یکجا جمع نموده و اقدام به هنجار سنجی و اعتباریابی آن بصورتی عملی در یک جمعیت نمونه 600 نفری در شهر ارومیه که یکی از شهرهای چند مذهبی و چند قومیتی ایران به شمار می رود، نموده است. در پرسشنامه حاضر، ارزش های دموکراتیک در سه مجموعه کلی "آزادی" ( شامل آزادی های فردی، آزادی های گروهی، و آزادی رسانه ها)، "مدارا" (شامل مدارای فردی، مدارای اجتماعی، مدارای سیاسی، مدارای جنسیتی، مدارای مذهبی، و مدارای قومی)، و "مشارکت" (شامل مشارکت های فردی و مشارکت های جمعی) جمع آوری شده اند. اعتبار این پرسشنامه با کمک اساتید جامعه شناسی تائید شده و در نهایت، برای سنجش روایی این متغیر و ابعاد آن و گویه های مرتبط با آن نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است و بدین ترتیب ابزاری جامع و مناسب را در اختیار پژوهشگران علاقه مند به سنجش میزان گرایش افراد به ارزش های دموکراتیک، قرار می دهد.
ارزشهای دموکراتیک
پیمایش
مدارا
مشارکت
آزادی
2017
02
19
165
191
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_6406_7e62c574a29f9081f50fef58867c89f0.pdf
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2322-4371
1395
5
2
فهرست مقالات
2017
02
19
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_6407_c2963b4f9b249781351f8dfde3d691e2.pdf
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2322-4371
1395
5
2
چکیده های انگلیسی
2017
02
19
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_6408_49add1484cc8bd4e6f612db999819045.pdf
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2322-4371
1395
5
2
صفحه شناسنامه نشریه
2017
02
19
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_6409_19fe551d47e72e8b9caf0fc278efb787.pdf
جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
2322-4371
2322-4371
1395
5
2
راهنمای تدوین مقالات
2017
02
19
https://sociology.tabrizu.ac.ir/article_6410_caaff6fe65110ea199d376ed2a074f61.pdf